KØ: Med kolonnekjøring blir det mye venting og lange køer i rushtrafikken - både for busser og bilister.

Rushtids-asfaltering skaper kaos i trafikken

I ukene etter fellesferien rullet asfaltmaskinene ut og sørget for full kork på Konnerud og Fjell - midt i rushtrafikken. - Et kostnadspørsmål, svarer Statens Vegvesen på timingen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Forrige uke ble rushtrafikken lammet på Konnerud, da asfaltmannskapene rykket inn med kolonnekjøring på en 1600 meter lang strekning på Jarlsbergveien - hvor det også ligger to barnehager. 

Bilistene ble møtt med full stopp i morgenrushet, og arbeidene pågikk til etter klokken 17.00 - hele uka. 

Dette fikk mange til å se rødt, spesielt barnehageforeldre som verken kom seg ut eller inn av barnehagen, som følge av kaoset som oppstod. 

- Jeg måtte parkere bilen hjemme og gå med barna til fots, forteller en frustrert pappa som ikke ønsket navnet sitt på trykk i avisen, til DRM24.

Buss-kaos på Fjell

Denne uka var det Austadveien på Fjell som stod for tur, med samme fremgangsmåte: Kolonnekjøring, ledebil og full stopp i mange minutter hver vei. 

Årsaken er fresing og asfaltering av veien mellom bussholdeplassen øverst på Fjell, og omlag en kilometer retning Skoger på Fjellsveien. 

Ifølge Brakar førte arbeidene også til store forsinkelser med busstrafikken på strekningen, og køer som strakk seg helt ned til Bangeløkka.

- Vi har ventet i kø i over 20 minutter, skrev en frustrert busspassasjer på Brakars facebooksider. 

- Asfaltarbeiderne må også ha ferie

Ettersom de to aktuelle strekningene er fylkesveier, er det Statens Vegvesen som er oppdragsgiver for entreprenørene som utfører oppdraget. 

Og spørsmålet mange stiller seg, er naturligvis hvorfor slike arbeider ikke legges til fellesferien, eller perioder på døgnet med mindre trafikk. 

- Utgangspunktet er at veier av denne typen fylkesveier gjennomføres på dagtid. Vi gjennomfører så mye vi kan i løpet av sommeren, men det er også to ukers fellesferie for de som driver med asfalt. Dette har å gjøre med kostnader og arbeidsmiljøet til de som gjennomfører det, sier Lasse Berge, prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens Vegvesen.

- Bane NOR greier å ha 1100 mann i sving på Drammenbanen gjennom seks uker i hele sommer? 

- På større veier som E18 bruker også vi nattarbeid. Forøvrig er det kontraktstyrt når vi skriver kontrakten med entreprenør hvordan arbeidet skal gjennomføres, og i denne perioden skal man også gjennomføre ferie, sier Berge.

- Men midt i rushtiden på så trafikkerte veier?

- Vi er nødt for å utnytte denne tiden også, og kan ikke la det stå stille. Noen ulemper blir det dessverre.

- Hvor lenge må bilistene i drammensområdet regne med at dette vil pågå?

- Det vil pågå utover høsten frem til 1. oktober. De strekningen som får ny asfalt nå får det etter vurderinger av hvor behovet har vært størst, sier Berge.

Og legger til:

- At veiarbeider forhindrer trafikken, det misliker folk. Men bilistene misliker også dårlig dekke.

BARNEHAGEKAOS: Her utenfor Jordbrekkskogen barnehage midt i morgenrushet.
FJELL: Strekningen av Austadveien/Fjellsveien som asfalteres.
FULL STOPP MIDT I RUSHET: Her fra Jarlsbergveien på Konnerud, som også brukes av mange som forbindelse til E18.
Powered by Labrador CMS