
SP: - Skal vi ta livet av folk, eller bygge et samfunn vi kan leve i?
Buskerud Senterparti sier nei at bomringer innføres som en finansieringskilde for bypakker, og ja til en rettferdig kostnadsfordeling av faktisk forurensning.
BUSKERUD: - Politikerne må slutte å bruke hva de andre fylkene og kommunene har som unnskyldning for å innføre det samme. Det at Oslo har noe betyr ikke at Drammen må ha det, sier en oppgitt Gro Nyhus.
Hun og resten av Buskerud Senterparti har sett seg lei av kopieringen av naboene, og går hardt ut mot Høyre, som de mener har styrt Drammen kommune i feil retning over tid.
- Det er altfor mye fokus på innbyggervekst og sentralisering, og Drammen tilbyr ikke lenger det innbyggerne vil ha. Vi må kunne tilby noe annet enn blokkleiligheter for eldre og kontorpulter for menn i dress. Vilkårene for å etablere seg i byen må stå i stil med befolkningsveksten, og det gjør den ikke, sier Simon Nordanger (SP).
De mener likevel at man ikke nødvendigvis trenger å nedjustere ambisjonene, men heller å fokusere mer på å øke kvaliteten til de som faktisk bor her.
- Utgiftene står heller ikke i forhold til inntektene, og prisene vi får på strøm og bomutgifter kan vippe selv en gjennomsnittlig god økonomi av pinnen. Skal vi ta livet av folk, eller bygge et samfunn vi kan leve i? spør Nyhus.
LES OGSÅ: Haaning om Buskerudbypakka: - På tide med en kursendring
Dårlig belønning for bom
Og det er helt klart bompengedebatten som står øverst på listen over prioriteringene til partiet. De er alle enige om at bompenger er noe som engasjerer innbyggerne i fylket, og at resultatet av valget vil vise nettopp dette.
- Først og fremst vil jeg si at belønningen for å godta bom er for dårlig. Hvis målet med bommene er å få folk til å slutte å bruke bilen, så holder det ikke å senke prisene på kollektivtrafikken. Det gjør det bare billigere for de som allerede benytter seg av den. Det er noe som «skurrer» med kollektivprisene. Det hjelper med små reduksjon men vi mener vi må opp i 40-50% for å virkelig få folk til å benytte i stor grad, sier Nyhus.
Dette samt. bedre gang- og sykkelveier mener de er et felles ansvar, og bør derfor dekkes av skatteseddelen og ikke lokalt inntjente bompenger.
LES OGSÅ: NAF: - Bompenger rammer de med lavest inntekt
Sosial rettferdighet
En annen løsning partiet foreslår, er å fokusere mer på arbeidstilbudet og boligutviklingen i nærmiljø og sentrumskjerner slik at innbyggerne ikke trenger å bruke bilen i så stor grad.
- Skal man løse klimautfordringene så må alle bidra. Og det gjør ikke folk om de føler seg straffet. Det er snakk om sosial rettferdighet, og innbyggerne i Drammen og omegn skal ikke betale for statlige og fylkeskommunale veier. Det burde dekkes av skatteseddelen, sier Nyhus.
Ny Bragernestunnel og Svelvikvei
I tillegg jobber de mot flere avganger mellom Kongsberg og Drammen for togpendlerne, og en ny og lenger Bragernestunnel. Dette for å dirigere trafikken utenom sentrum.
- Buskerud Senterparti krever at det snarest finnes en løsning som fører trafikken på E134 utenom sentrum. Et tunnelløp fra Lier til Vinnes bør være med som en del av en fremtidig trafikkløsning for Drammen da E134 er en av tre hovedfartsårer mellom øst og vest.
- I tillegg ønsker vi et bedre togtilbud mellom Kongsberg og Drammen for de som reiser i jobb. Målet er to tog i timen.
De fremmer også et forslag til den nye fylkeskommunen om at en ny Svelvikvei gjennomføres snarest mulig - før noe annet begynnes på.
- Det er all grunn til å tro at det kan oppstå større kostnadsoverskridelser på prosjekter som er prioritert foran ny Svelvikvei i Buskerudbypakke 2. Da er det stor risiko for at dette prosjektet blir utsatt igjen. Veien må derfor realiseres som et frittstående prosjekt i regi av den nye fylkeskommunen, sier Nordanger.
Store forventninger
Buskerud Senterparti forventer at hele SP på Stortinget stiller seg bak dem og sier nei til Buskerudbypakke2s planlagte bomring når denne kommer til behandling nærmere sommeren.
De forventer også at staten tar ansvar for alle nødvendige samferdselsprosjekter og kostnader i forbindelse med det nye sykehuset på Brakerøya.
Det forventes også at fylkeskommunale veier står som selvstendige veiprosjekter, og ikke finansieres med bompenger.
LES OGSÅ: Bomaksjonistene klare for valget: - Har kun ett valgløfte
