Stortinget vedtok milliardinvesteringene på Vestfoldbanen

Sent torsdag kveld ble finansieringen offisielt vedtatt fra øverste hold, og til høsten kan spaden settes i jorda.

Publisert Sist oppdatert

OSLO/DRAMMEN: Stortinget bevilget penger til utbyggingen av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, og Drammen og Kobbervikdalen.

Tilsammen har det en prislapp på nesten 20 milliarder kroner. Når dobbeltsporene står ferdig i 2024 dobles kapasiteten på Vestfoldbanen.

– Vi er veldig glade for at Stortinget fulgte anbefalingen fra Samferdselsdepartementet i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, sier prosjektdirektør Utbygging Vestfoldbanen, Lars André Tangerås.

Se video - slik skal den nye Vestfoldbanen bygges:

Fire tog i timen hver vei

Han er godt fornøyd med klarsignalet for å starte opp det omfattende arbeidet på Vestfoldbanen, og ser frem til å gi de reisende et langt bedre reisetilbud

– Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier Tangerås.

LES OGSÅ: Gods ut - togparkering inn i Nybyen

Doble spor, tunneler og fornyede stasjoner

Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier.

– Utbyggingen i Drammensområdet omfatter 10 km med nytt dobbeltspor, og inkluderer ombygging av både Drammen og Gulskogen stasjon. I tillegg, skal det bygges tre tunneler, der en blir hele seks kilometer lang, forklarer prosjektdirektøren.

LES OGSÅ: Vellykket «Operasjon Påskekulvert» for Bane NOR

Powered by Labrador CMS