Påstår at bremsene sviktet før ulykken

Ulykkesjåfør tar Tesla til retten

Jurik Sarelo sier han har lang erfaring med Tesla, både som mekaniker og som sjåfør. Nå tar han Tesla til retten etter at en bremsesvikt sendte han i kollisjon. Tesla derimot, mener sjåføren kommer med uriktige påstander.

Publisert

LIER: Det var for to uker siden at Jurik Sarelo kolliderte inn i en lastebil på Shell, Kjellstad. Teslaen ble totalvraket i møtet med lastebilen, og var ikke kjørbar etter ulykken. 

Heldigvis kom Sarelo fra hendelsen uten skader, men han mener de mange bremseproblemene han har hatt med sin ett år gamle Tesla Model S kunne forårsaket mer skade enn de gjorde denne dagen.

15 ganger på verksted

Sarelo sier han har lang og god erfaring med Tesla, men beskriver likevel sitt forhold til bilmerket som trøblete.

- Jeg har vært på service og verksted med bilen 15 ganger på ett år, og jeg har sagt ifra om bremsene flere ganger. De fungerer dårlig på norsk vinterføre, og det er livsfarlig. 

Like før det uheldige møtet med lastebilen hadde Teslaen stått til lading på Shell i en time. Bilen kom seg aldri ut av stasjonen på fire hjul.

- Jeg kjørte i 15 km/t når jeg kolliderte med lastebilen. Hverken bremser eller ABS fungerte, og jeg skjønte at jeg kom til å kollidere.

Systemet lagrer informasjon

Teslas system gjør det mulig å se tilbake i tid i systemet slik at man fort får bekreftet om Sarelo snakker sant eller ikke. Og Tesla kunne delvis bekrefte at han hadde forsøkt å bremse.

- Jeg ble ringt opp av Tesla tre dager etter kollisjonen, og de kunne se at jeg hadde tråkket på bremsen to ganger rett før ulykken. Ved første forsøk kunne de se at bremsene ikke fungerte, men ved andre bremseforsøk mente de jeg hadde tråkket både på gass og brems samtidig.

Vitner på stedet bekrefter at de hørte bremselyder før ulykken.

- Jeg var på vei inn i Shell-butikken da jeg hørte tut, bremselyder og et kraftig smell, fortalte et vitne på stedet til DRM24 etter ulykken.

Har gransket saken

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland forteller en annen versjon av historien etter å ha hatt bilen på sjekk etter ulykken.

- Tesla har gransket hendelsesforløpet, og kan fastslå at sjåførens bremsing reduserte bilens fart. Like etterpå ble gasspedalen tråkket inn, og det gjorde naturligvis at oppbremsingen ikke fikk stanset bilen. Gasspedalen var fortsatt tråkket inn da sammenstøtet skjedde, mener Roland.

Ikke riktig

Tesla mener Sarelo kommer med usannheter, og sier de aldri har bekreftet sjåførens mistanker om bremsesvikt under kollisjonen.

- Det er ikke riktig at Tesla har sagt til kunden at bremsene ikke fungerte. Det er heller ikke riktig at Sarelo har hatt bilen på et Tesla-verksted 15 ganger de siste årene.

Roland kan heller ikke finne noe informasjon om at Sarelo skal ha jobbet med eller for Tesla, hverken i Norge eller internasjonalt.

Tar Tesla til retten

Det er ikke vanskelig å finne ut at Sarelo har en lidenskap for biler og motor. Og det er nettopp lidenskapen som har ført til at han filmer mye av kjøringen sin, både fra mobiltelefonen og ved hjelp av et dashbordkamera.

- Jeg har filmet alt, både mine besøk på verksted og service, selve ulykken og hva bilen registrerte i det den krasjet.

Sarelo mener derfor han har nok videomateriale til å ta saken til retten.

- Jeg jobbet med å bygge Tesla før, men la merke til at bilene har mange problemer. Jeg liker bilen og kjøpte den fordi jeg vet hvordan man fikser problemene, men det gjør meg nervøs at en feil ved bilen forårsaket en potensielt farlig ulykke.

- Jeg kommer nå til å saksøke Tesla og ta de til retten, avslutter Sarelo.

Elon Musk på norgesbesøk

Tesla-gründer Elon Musk har tidligere erkjent problemer med servicekapasiteten i Norge, og Forbrukerrådet merket i fjor en markant økning i henvendelser om problemer med Tesla-biler. I forrige uke besøkte han Norge nettopp på grunn av denne problematikken. Dette bekrefter Roland.

– Elon Musk kom for å møte det norske teamet, og for å se på forbedringer som er gjort det siste året, sier Roland til NRK.

- Vi har erkjent at vi har hatt utfordringer med servicekapasitet i Norge tidligere. Det er gjort flere grep i 2018 for å forbedre dette, sier Roland.

LES OGSÅ: Tesla totalvraket etter kollisjon med lastebilLES OGSÅ: Tilbakekaller Testa grunnet sikkerhetsfeil 

Powered by Labrador CMS