
Vegvesenet gir etter - gir bilistene mer grønt i rushtrafikken
Den nye fotgjengerovergangen i Bjørnstjerne Bjørnsons gate skapte kork. Nå har Statens Vegvesen justert lysreguleringen, og gitt mer grønt til bilistene.
DRAMMEN: Det bekrefter Thomas Holst, byggeleder for FV282-prosjektet i Statens Vegvesen.
- Vi gjorde en del justeringer i forrige uke. Vi fant ut at vi kunne justere en del på grønttidene på fotgjengerovergangen, spesielt i ettermiddagsrushet. De hadde nok litt for mye grønt, uttaler Holst.
Nå flyter trafikken fint på Strømsø under rushtid - både formiddag og ettermiddag - slik den gjorde med en gang anlegget åpnet. Da hadde fotgjengerovergangen korte lysintervaller, med kort ventetid på grønn mann. Så ble det av ukjente årsaker endret til det stikk motsatte, noe som slo helt feil.
- Vi har klart å gi resttiden til bilistene uten å ødelegge samvirket mellom trafikksignalanleggene. Nå har ettermiddagsrushet samme grønttid som formiddagsrushet.
Unødvendig lang grønn mann
Fotgjengerne som valgte å bruke overgangen istedenfor undergangen valgte også å gå på rødt istedenfor å vente, hvilket skapte farlige situasjoner - spesielt i mørket.
DRM24 tok tiden, og det tok 43 sekunder å vente fra man trykket på knappen til man fikk grønn mann, mens den grønne mannen varte like lenge - hvilket skapte unødvendig lange ventetid og lange køer for bilistene.
Dette skal nå være utbedret av Statens Vegvesen.
Endringer i Blichs gate
Holst mente det var lite som kunne gjøres med krysset i Blichs gate, men har likevel klart å hoste opp en mindre løsning for trafikkorken mellom Tordenskioldsgate og Bjørnstjerne Bjørnsons gate.
- Vi har gitt litt mer grønttid, men ikke mye.
Holst uttalte tidligere til DRM24 at utfordringene i Blichs gate var at strekningen var kort, og full av inn- og utkjørsler samt varelevering til Kiwi.
- Dette gir utfordringer for kalibreringen av trafikklysene. Det tar tid å tømme gata, men vi kan ikke la det gå for mye utover trafikken i Bjørnstjerne Bjørnson heller.
Flere justeringer
Statens Vegvesen er nå i sluttfasen på prestisjeprosjektet, og kan snart erklære seg 100 prosent ferdig.
- Vi driver med ferdigstillende arbeid nå, og har blant annet montert bedre lys på skiltportalene slik at skiltene er godt belyst. Vi har også arbeidet på utslippsledningen som tar imot overvann mot elva, avslutter Holst.
LES OGSÅ: Dårlig regulerte lyskryss lammer trafikken i nye Bjørnson

