Litt etter midnatt natt til skjærtorsdag kuttet Bane NOR skinneforbindelsen til Vestfoldbanen. Tre døgn og en kulvertoperasjon senere var forbindelsen gjenopprettet.

Vellykket «Operasjon Påskekulvert» for Bane NOR

Bane NOR kuttet i påsken Vestfoldbanen og monterte en ny undergang i Kobbervikdalen. Fire anleggsplasser bygges nå for å stå klart til start tunneldrift våren 2020.

Publisert Sist oppdatert



KLIKK PÅ VINDUET OVER FOR Å SE VIDEO!

DRAMMEN: Jernbanerevolusjonen i Drammen med nytt dobbeltspor gjennom Strømåstunnelen har startet og arbeidene begynner nå å bli konkrete og synlige.

Ved Danserud i Kobbervikdalen skal det drives en servicetunnel, et såkalttverrslag på tunnelspråket, med tunnelinnslag mellom Vestfoldbanen og fjellmassivet under Fjell - ett av fire steder arbeidene vil foregå samtidig når hovedarbeidene starter, trolig på vårparten 2020.

For å få inn maskiner og utstyr måtte den gamle steinkulverten under Vestfoldbanen fjernes for å gi plass til en større undergang av 2019-modell. I vinter har Isachen entrepenør bygget kulverten mellom Vestfoldbanen og det kommende tverrslaget. En nærmere 300 tonn koloss spesialtilpasset plass og behov.

Timet og tilrettelagt 

Litt over midnatt natt til skjærtorsdag ble strøm og jernbaneskinner kuttet. Skinnestigene ble lagt på vent og et velsmurt maskineri i døgndrift gravde ut åpning for den nye undergangen. 

Spesialtransportør Mammoet stilte med rullende plattform, en spesialdoning med 48 hjul og løftekraft på nærmere 500 tonn. Med utjevnet kjørevei, solid grunnarbeid og presis håndtering ble kulvertkolossen transportert på plass i løpet av seks-syv minutter. Nøyaktig tre døgn senere ble skinnestigene løftet tilbake på plass og sveiset sammen. 

Etter at kulverten var på plass startet tetting av gapet i Vestfoldbanen med støttemurer og steinfyllinger. Natt til 1. påskedag ble oppgaven levert, tre døgn etter skinnebrudd, og eksamen bestått med toppkarakter i stil og utførelse. Mang en involvert takket andre makter for at regnvær ikke bøttet ned på anleggsplassen, der innslaget av leire er påfallende.

I lysene fra kraftige halogenlyskastere i nattemørket spredte smilene seg i gjengen av jernbanefolk, maskinførere, spesialister og andre involverte. Oppkobling av signalkabler, detaljustering og testing gjenstår før Vestfoldbanen igjen er koblet opp på riksnettet via Drammen - og buss for tog er over for denne gang.

LES OGSÅ: Slik vil byggingen av Vestfoldbanen berøre Drammen

Anleggsplassene bygges nå

Prosjekt Strømsåstunnel har fire anleggsplasser, og disse er nå under bygging for å stå klare til hovedarbeidene starter, trolig sommeren 2020.

  • Sundhaugen/Nybyen: Blir base for drift av løsmassetunnel og ombygging sporkryssing Sørlandsbanen/Vestfoldbanen. Når sporene legges om vil Bane NOR også bygge en undergang/kulvert for firefelts vei mellom Øvre Sund bro og Sundland. Det er en viktig brikke for utvikling av bydelen Sundland. 
  • Austadveien: Her kommer et tverrslag og rømningsvei. Når tunneldriften starter vil det gå en jevn strøm av lastebiler med stein ned til Drammen havn. Selv om transporten blir underlagt strenge regler blir det en belastning for beboere ved tunnelutgang og kjøreruten til Drammen Havn. 
  • Danserud/Kobbervikdalen: Et viktig tverrslag og rømingsvei for hovedtunnelen. Den gamle undergangen under Vestfoldbanen er nå erstattet av en adkomst tilpasset moderne anleggsbiler og maskiner. Dette masseuttaket får en mindre belastende rute til Drammen Havn. 
  • Gulliksrud: Her vil hovedanleggsplassen ligge med innkvartering, maskinpark, service osv. Like nord for jernbanebroen over E18 vil dobbeltsporet gå inn i tunnelen. De første planene innebar å rive dagens bro og bygg en ny med annen kurvatur for å muliggjøre toppfart for høyhastighetstog. Dette er nå droppet, dagens bro blir stående og prosjektet blir anslagsvis 300 millioner kroner billigere.

LES OGSÅ: Nå starter de første arbeidene med ny vestfoldbane


SE VIDEO: Slik skal den nye Vestfoldbanen bygges:

Kulvert på plass ved Danserud i Kobbervikdalen, et skritt nærmere anleggsstart for Strømsåstunnelen.
Kraftkaren Mammoet hadde ingen problemer med å løfte og transportere på plass den nystøpte kulverten på nærmere 300 tonn.
Ved Gulliksrud i Skoger knyttes dagens trasé sammen med tunnelen som kommer ut av fjellet i bakgrunnen.
Her ved Sundhaugen kommer anleggsplassen for løsmassetunnelen.
Det gamle Stasjonskameratenes Hus i Austadveien måtte vike plassen for anleggsplass og tverrslag til den nye Strømsåstunnelen.
Powered by Labrador CMS