
Statsbudsjettet: Elbilmoms og avgiftsjokk for bilistene
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier NAF. I tillegg blir det også dyrere med bensin- og dieselbiler.
NORGE: I forslaget til statsbudsjett for 2026 vil regjeringen sette ned den momsfrie grensen for elbiler fra 500 000 til 300 000 kroner. Dette kan føre til at populære familiebiler blir 50 000 kroner dyrere fra nyttår. Hele momsfordelen vil bli borte innen 2027. NAF mener endringen er forhastet, og for stor.
– Denne endringen kommer for tidlig og for brått. For de som nå har bestilt og venter på en elbil, men først får bilen over nyttår, vil få en heftig ekstraregning, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Det høye elbilsalget i Norge er drevet av lave avgifter. Elbiler er fremdeles dyrere å produsere enn fossile biler. Å kutte fordelene så kraftig nå, kan slå beina under hele den omstillingen av bilparken som fortsatt må skje i årene fremover, frykter NAF.
– Ikke bare vil nye elbiler bli betydelig dyrere, allerede i går varslet bransjen at det kan bety dyrere bruktbiler. Det er dårlig nytt også for den største bilkjøper-gruppen, nemlig bruktbilkjøperne. En så stor momsendring nå bommer totalt både på miljø og på fordeling, mener pressesjefen.
– Dobbel smell for bilistene
NAF mener momsgrensen burde holdes på 500 000 kroner ut 2026 og at et nytt avgiftssystem for bil bør bli utredet. Samtidig som regjeringen vil skrote momsfordelen på elbil, fortsetter de å skru opp avgiftene som treffer bensin- og dieselbilistene.
– Hvis dette blir stående, blir det betydelig dyrere både å kjøpe nye biler og å kjøre dagens biler. Det er en dobbel smell forbrukerne. Det er fremdeles sju av ti som ikke kjører en elbil. Disse får nå dyrere drivstoff samtidig som elbilene blir betydelig dyrere når dieselbilen skal skiftes ut, sier Ingunn Handagard.