
Statsbudsjettet: - Regjeringen overlater kollektivkrisen til fylkene
Regjeringen kaller budsjettet for 2026 et løft for trygghet og beredskap, men lar kollektivtransporten stå igjen uten styrking, er beskjeden fra Yrkestrafikkforbundet.
NORGE: Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener at regjeringen svikter både passasjerene, sjåførene og fylkeskommunene ved å fjerne øremerking og redusere statlige kollektivmidler.
I statsbudsjettet går bevilgningen til kapittel 1332 – Transport i byområder mv. ned fra 6,9 milliarder kroner i 2025 til 6,6 milliarder kroner i 2026, en reduksjon på over 300 millioner kroner. Samtidig bekrefter Kommunal- og distriktsdepartementet at tidligere øremerkede midler til kollektiv og fylkesvei nå er lagt inn i de frie rammetilskuddene.
– Regjeringen snakker om frihet for fylkene, men i praksis fraskriver de seg ansvar. Når øremerkingen fjernes og midlene reduseres, står fylkeskommunene igjen med regningen. Resultatet blir færre bussavganger, høyere billettpriser og dårligere kollektivtilbud, sier Trude Sande, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Fylkeskommunene under økende press
Fylkenes samlede frie inntekter øker med 2,4 milliarder kroner i 2026, men uten øremerking er det ingen garanti for at pengene faktisk går til kollektivtransport. Ifølge KS har 13 av 14 fylkeskommuner allerede underskudd på kollektivtrafikken på til sammen 1,4 milliarder kroner.
– Dette er en politisk ansvarsfraskrivelse. Regjeringen skyver oppgaven over på fylkene, men gir dem ikke midlene til å løse den. Når kostnadene til strøm, drivstoff og vedlikehold øker, hjelper det lite med «frihet» hvis det ikke følger penger med, sier Sande.
Kollektivtrafikk som samfunnsberedskap
Kollektivtransporten er en grunnpilar i både hverdagslogistikk og beredskap. Busser og sjåfører sørger for at folk kommer seg på jobb, elever til skolen og kritisk personell frem under kriser.
– En svekket kollektivsektor betyr dårligere beredskap. Når fylkesveiene forfaller og bussene kuttes, mister folk reell mobilitet. Det gjør Norge mer sårbart, sier Sande.
YTFs krav til Stortinget
Yrkestrafikkforbundet ber Stortinget om å styrke kollektivsatsingen med minst 2 milliarder kroner i statsbudsjettet for 2026. Midlene må øremerkes drift og vedlikehold av kollektivtransport i fylkene for å sikre et stabilt tilbud i hele landet.
– Kollektivtransporten er ikke bare et klimatiltak. Den er et velferdsgode og en del av vår nasjonale infrastruktur. Regjeringen må slutte å skyve ansvaret over på fylkeskommunene og heller ta det selv, sier Sande.