KONTROLL: Mange måtte la bilen stå etter kontroll.

Kontroll: Totalt 29 reaksjoner

Statens Vegvesen hadde kontroll onsdag ettermiddag. Fokusområde for kontrollen var bilbelte, varebil, og lette kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

LIER: Statens vegvesen gjennomførte onsdag en kontroll ved Herstrøm kontrollplass, med bruk av ANPR-teknologi (automatisk nummerskiltgjenkjenning). Totalt ble 47 kjøretøy kontrollert. 

Resultatet av kontrollen var én anmeldelse for kjøring uten førerkort, åtte bruksforbud, 16 skriftlige mangler og fire kjøretøy ble avskiltet. 

Kontroll med fokus på støy, miljø og trafikksikkerhet

Hovedfokuset for kontrollen var trafikksikkerhet, støy og miljø.

– Det er viktig for trafikksikkerheten til alle trafikanter at bremsene virker som de skal på lette og tunge kjøretøy og tilhengere. Like viktig er det at dekkene har riktig mønsterdybde, og at lysene er i orden. Vi er derfor daglig ute og kontrollerer både bremser, dekk og lys på kjøretøy og tilhengere, opplyser Fahd Elias, kontroll-leder i Statens Vegvesen.

OMBYGD: Det er ikke lov til å bygge om eksosanlegget på motorsykkelen slik at den bråker mer.

Problem med ombygde eksosanlegg 

Det er et tilbakevendende problem med kjøretøy – spesielt biler og motorsykler – som genererer unødvendig høy støy. Dette var derfor et prioritert område i dagens kontroll.

– Et særlig problem vi ofte ser, er ombygde eksosanlegg på motorsykler, der lyddempende komponenter – som såkalte dB-killers – er fjernet for å øke lydnivået. Mange av disse eksosanleggene kunne vært godkjent dersom eieren hadde søkt om og fått godkjent ombyggingen i henhold til regelverket, opplyser  Fahd Elias.

En dB-killer fungerer som en lyddemper ved å skape turbulens og endre retningen på eksosgassene, noe som gir betydelig reduksjon i støy. Uten denne komponenten vil eksosanlegget aldri kunne godkjennes.

Ved ombygging av kjøretøy stilles det krav til dokumentasjon i henhold til bilforskriften. Det er førers ansvar å sørge for at kjøretøyet oppfyller alle tekniske krav og at nødvendige godkjenninger er på plass.

FEIL BRUK: Dette bildet er tatt under dagens kontroll og viser feil bruk av vaier på henger og hengerfeste.

Bruk av tilhenger – husk sikkerhetsvaier

Uansett hvor godt hengeren virker å sitte på kroken, kan du aldri være helt sikker på at den ikke løsner under kjøring. Derfor er det påbudt med sikkerhetsvaier – også kalt katastrofevaier – som sørger for at tilhengeren bremser opp hvis den skulle løsne.

Vaieren må festes i bilens karosseri, ikke bare legges rundt hengerfestet. De fleste biler har en egen festebrakett for dette. En løkke over kula gir liten sikkerhet – faller hengeren av, er det stor sjanse for at også vaieren løsner.

Sjekk at vaieren er hel og uskadet. Å kjøre uten, eller med feil festet vaier, kan føre til alvorlige ulykker – og i verste fall regress fra forsikringsselskapet og strafferettslige konsekvenser.

Powered by Labrador CMS