
Elbilene kastes ut av kollektivfeltet
Statens Vegvesen innfører et differensiert forbud fra 1. juni mot elbilkjøring i kollektivfelt i Oslo-området.
ASKER/BÆRUM/OSLO: Fra 1. juni i år kan ikke elbilene kjøre i kollektivfeltet på E18 eller Ring 3 i Oslo, melder Statens Vegvesen i en pressemelding onsdag.
Mens forbudet blir fast på Ring 3 i Oslo, blir det differensiert på E18. Det innebærer i første omgang et elbil-forbud i kollektivfeltet på deler av strekningen mellom Oslo og Drammen.
I Asker og Bærum vil du fortsatt kunne kjøre i kollektivfeltet på E18, mens mellom Vækerød og Filipstad vil Statens Vegesen nekte elbiler tilgang mellom klokken 06.00 og 09.00 på morgenen i retning Oslo. Tilsvarende gjelder også mellom klokken 14:00 og 19:00 på ettermiddagen og kvelden utgående retning Drammen.
Prioriterer buss og nødetater
På Ring 3 i Oslo vil ikke elbiler lenger ha mulighet for å kjøre i kollektivfeltet på fast basis.
- Vi vet av erfaring at tettheten av elbiler flere steder i hovedstadsområdet skaper utfordringer for bussene, forklarer prosjektleder Hilde Ulvik i Statens Vegvesen.
Kan vurdere elbil-nekt fra Sandvika
Vegvesenet foretar løpende vurderinger av tiltaket, og vil vurdere hvordan trafikksituasjonen utvikler seg. Når arbeidene med Granfosstunnelen starter høsten 2015, vil de vurdere begrensninger for elbiler også på strekningen Lysaker-Sandvika. Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening synes forslaget er lite gjennomtenkt.
- Er dette et ønske om å snikinnføre forbud mot elbil i kollektiveltet? Vegvesenets forslag fremstår som merkelig når politisk ledelse i både Oslo og Akershus støtter å prøve ut samkjøring på E18, sier Bu.
- Fra Elbilforeningens side virker synsing, basert på løsrevne trafikktellinger, å være bakgrunnen for den ferske avgjørelsen. Tellingene har kun tatt for seg elbiler i kollektivfeltet - ikke totaltrafikken. Vi finner derfor grunn til å spørre hva som er det faglige grunnlaget for ikke å innføre samkjøring på den mest interessante strekningen av alle, sier Bu.
Hun mener Vegvesenets vedtak bidrar til å skape usikkerhet om elbil-politikken.
- Hovedgrunnen til å beholde elbilenes tilgang til kollektivfeltet er å få folk som sitter på gjerdet til å velge elbil. Fordelene gjør at flere tar valget om å bytte ut sin forurensende bil med en elbil. Det er et viktig tiltak for miljøet, både fordi flere velger elbil og fordi utslippene går ned med bedre flyt i trafikken.
LES OGSÅ: Slik blir fremtidens Buskerudby-samarbeid
Hva mener du? Er det riktig å kaste elbilene ut av kollektivfeltet? Delta i debatten!