
Tryg støtter hjelmpåbud: — Et enkelt og effektivt tiltak for å redde liv
Tryg Forsikring støtter et nasjonalt påbud om bruk av hjelm for både syklister og brukere av elsparkesykler. En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at nytten av et hjelmpåbud er betydelig større enn kostnadene – så lenge syklingen ikke reduseres vesentlig.
NORGE: — Vi vet at hjelm redder liv og forebygger alvorlige hodeskader, sier Ole Irgens, pressesjef i Tryg.
— Rapporten dokumenterer det mange har erfart i praksis: Et hjelmpåbud er et billig og effektivt tiltak for å redusere personskader – ikke minst blant barn og unge.
- Bør utvides til elsparkesykler
Rapporten, utarbeidet av forsker Rune Elvik ved TØI på oppdrag fra Trygg Trafikk, viser blant annet at vel 650 hodeskader blant syklister kan unngås årlig ved en økning i hjelmbruk til 80 prosent fra dagens nivå på 67 prosent.
— Vi mener også at et hjelmpåbud må gjelde brukere av elsparkesykler, som ofte opplever alvorlige hodeskader. I bybildet er det i praksis ingen forskjell i skaderisiko mellom en person som triller gjennom krysset på sykkel og en på elsparkesykkel, sier Irgens.
Tryg Forsikring har i flere år engasjert seg i trafikksikkerhet og samarbeidet med Trygg Trafikk om forebyggende tiltak. Selskapet har sett en økning i alvorlige skader blant både syklister og elsparkesyklister de siste årene, spesielt i byområder.
- Ingen grunn til å vente
— Det er bred støtte i befolkningen for å bruke hjelm. Et stort flertall av norske syklister bruker allerede hjelm frivillig. Nå er tiden inne for å gjøre det obligatorisk – både for egen sikkerhet og for fellesskapet, sier Irgens.
Rapporten estimerer i tillegg at samfunnet får 24 ganger igjen for hver krone investert ved en økning til 80 prosent hjelmbruk. Tryg oppfordrer myndighetene til å følge opp rapportens anbefalinger og sikre at hjelmpåbud inngår som del av en helhetlig trafikksikkerhetspolitikk.