FÅR DET TRAVELT: Jonas Bergheim (til venstre) og Martin Rugeldal regner med å selge minst 150 eksemplarer av denne bilen i 2022.
FÅR DET TRAVELT: Jonas Bergheim (til venstre) og Martin Rugeldal regner med å selge minst 150 eksemplarer av denne bilen i 2022.

Dette blir Nissans nye elektriske bestselger

– Denne har vi ventet lenge på, men når vi nå omsider ser den i butikken for første gang, er det ikke tvil om at den har vært verdt å vente på!

Publisert Sist oppdatert

NORGE/DRAMMEN: Det sier salgssjef Fredrik M. Simensen hos Birger N. Haug på Kjellstad den ene dagen nye Nissan Ariya var innom forhandleren på en snarvisitt denne helgan.

Bilen som er utsett til å bli Nissans nye bestselger, SUV-modellen Ariya, var nylig innom Birger N. Haugs avdeling på Kjellstad som ledd i en Norges-turne. Mange som allerede har skrevet kontrakt på bilen usett, var innom for å få se den nye bilen sin for første gang, og dommen lot til å være enstemmig:

– Lekker bil, var en vanlig replikk denne desemberdagen like før jul.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Mange benyttet anledningen til å få se bilen de faktisk allerede har kjøpt usett.</span>
Mange benyttet anledningen til å få se bilen de faktisk allerede har kjøpt usett.

Har solgt bra allerede

– Dette blir den nye store modellen for oss, fastslår Simensen, som regner med å starte levering av Ariya til kunder til sommeren.

– Norske kunder er de første som får bilen levert, en måneds tid før utlevering starter i andre land. Biler for prøvekjøring regner vi med å ha på plass i løpet av våren, sier han.

– Hvordan har forhåndssalget vært?

– Vi hadde salgsstart 9. september, og bilen har solgt veldig bra allerede. Dette til tross for at vi ikke har hatt bil å vise frem i butikken – og hvor mange skarpe konkurrenter som etter hvert har dukket opp.

Fra 417.900 kroner

– Hvordan er det med leveringstiden?

– Skal du bestille en Ariya nå med lang rekkevidde, vil det stort sett være et halvt års ventetid, men slik er det med de fleste merker nå, sier Fredrik M. Simensen videre til DRM24.

Prismessig starter Nissan Ariya på cirka 417.900 kroner med 63 kWh batteripakke og 360 km rekkevidde WLTP. Motoreffekten er da 160 kW, eller 218 hk.

I den andre enden av prislista finner vi Ariya e-4orce Performance, med 87 kWh batteripakke og rekkevidde opptil 460 km. Motoreffekten er her 290 kW, omregnet 394 hk. Da står det 583.900 kroner på prislappen før man plusser på noe ekstra.

Simensen tror likevel ikke det er den aller dyreste som vil få flest kjøpere.

Mange nye kunder

– Mest salg blir det nok av e-4orce 4x4 Evolve, som ha en startpris på 537.900 kroner. Her er motoreffekten 225 kW, eller 306 hk, som sikkert også er nok for de fleste, fastslår han.

– Vi tror også på bra salg av innstegsmodellen med forhjulsdrift. Denne har samme batteripakke som Leaf-modellen med lengst rekkevidde, og vil sikkert kunne være et godt alternativ for mange, sier han videre.

– Hvem er Ariya-kundene?

– Det er rimeligvis mange gamle Nissan-kunder, men for oss som er glade i innbytte passer det fint at vi får inn mange forskjellige merker. Dette bekrefter jo også at Ariya gjør Nissan interessant for mange nye kunder, sier Fredrik M. Simensen.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Førerplassen ser lovende ut.</span>
Førerplassen ser lovende ut.

Nytt designspråk

– Hvor mange Ariya skal rulle ut fra Birger N. Haug på Kjellstad i året som kommer?

– Den blir vår nye bestselger, og vi regner i hvert fall med minst 150 biler i 2022. I tillegg har vi fortsatt jevnt bra salg av Leaf, slutter han.

Nissan Ariya har hatt flere utsettelser før bilen nå omsider nærmer seg levering til kunder. De som har valgt å vente på den, vil neppe angre. Nissan har klart å utvikle en svært attraktiv SUV-modell med et helt nytt designspråk, der fint lite er felles med eksisterende modeller, både inn- og utvendig.

Bilen er 4,60 m lang og 1,85 m bred. Høyden er 1,66 m og akselavstanden 2,78 m. Den kan trekke tilhenger med brems på opptil 1.500 kg.

De to forhjulsdrevne modellene har bagasjerom på 468 liter, mens firehjulstrekkerne må nøye seg med 415 liter.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Bagasjerommet er opptil 468 liter, med to alternative høyder på gulvet.</span>
Bagasjerommet er opptil 468 liter, med to alternative høyder på gulvet.
Powered by Labrador CMS