BMW X2: Da er det bare å starte sparingen!

Det er ikke vanskelig å finne BMW-modeller man gjerne kunne tenke seg, men da X2 kom fikk jeg en ny favoritt fra prestisjemerket.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: Det er ikke den største BMW’en, og langt fra den dyreste, men ellers stemmer det meste med min kravspesifikasjon til ny bil.

BMW X2 er en SUV, selv om den mangler litt av den høyden denne biltypen ellers er forbundet med. X2 er knappe 1,53 m høy, mens SUVer flest gjerne ligger rundt 1,60 eller derover. Likevel er den såpass mye høyere enn en tradisjonell stasjonsvogn eller sedan at man merker det på inn- og utstigning – og en førerposisjon som er hakket høyere enn i en vanlig personbil, og gir bedre sikt.

Størrelsesmessig hører bilen hjemme i C-segmentet med sine kompakte ytre mål. Lengden er 4,36 m, bredden drøyt 1,82 m og akselavstanden er 2,67 m. Når det gjelder innvendig plass, imponerer nok bagasjerom på 470 liter mer enn baksetet. Legges bakseteryggene ned, økes bagasjeplassen til 1.355 liter.

Førerplass av første klasse

Innvendig er det ektefødt BMW hele veien. Som vanlig er interiøret veldig førerorientert, med klar vekt på oversikt og brukervennlighet. Resultatet er en førerplass av absolutt første klasse, der alt er lagt til rette for sikker og uanstrengt kontroll. Det skal mye til for ikke å trives svært godt bak rattet her!

Og nok en gang gir jeg BMW noen blomster for skjermløsningen. Ikke minst navigasjonsdelen, som fortsatt hører med blant de forbilledlige, og som også byr på sanntids trafikkinformasjon med tre års abonnement inkludert.

Sportslig

Her er det kort sagt mye å la seg begeistre av, også før man trykker på startknappen. Og egentlig er det jo da moroa for alvor starter med en BMW! Slik er det med X2 også, den lever fullt og helt opp til BMWs ry for topp veiegenskaper. For en kjøreglad sjåfør blir det bare mer og mer moro jo mer krokete veien blir!

Dempingen ligger klart på den sportslige enden av skalaen, men ikke mer ekstremt enn at bilen også byr på god kjørekomfort for de lengre turene.

Min prøvebil var en X2 xDrive 20d med M Sport X pakke. I klartekst betyr dette firehjulsdrift og en dieselmotor med 190 hk. Største dreiemoment er gode 400 Nm, noe som holder til en akselerasjon fra stillstand til 100 km/t på 7,7 sekunder og en toppfart i overkant av 220 km/t.

Girkassen er en nydelig 8-trinns Steptronic, som er standard på alle X2-modeller med firehjulsdrift (xDrive).

Kvalitet koster

Bra bil? Ja, veldig bra. Og som alt annet i denne kategorien koster det litt. Startprisen for prøvebilen var 534.300 kroner. I tillegg til dette kom metallic lakk (8.400,-), skinninteriør (12.000,-) og fabrikkmontert ekstrautstyr (158.300,-), slik at den endelige sluttsummen ble rundt kr. 714.000,-. 

Om dette er urimelig dyrt, eller vel verdt pengene, får jo hver i sær vurdere. Men det er ikke tilfeldig at tittelen antyder at dette er et skikkelig aktuelt spareobjekt!

LES MER OM BIL OG MOTOR HER

Det jeg falt først for med denne bilen, var designet utvendig. Den har et vesentlig mer sportslig ytre uttrykk enn SUVer flest; nesten i nærheten av en firedørs coupé. 
LES OGSÅ: Prøvekjørt: Nye BMW X3 – større og mer luksuriøs enn før
Hjelpemidler har man i overflod, for eksempel et spesielt bra head-up display, BMWs meget velfungerende betjeningshjul, parkeringssensorer foran og bak, lyspakke, køkjøringsassistent, et glimrende ryggekamera, concierge services med tre år abonnement og en rekke digitale tjenester. 
LES OGSÅ: Avduket nye BMW X3 på Bilia
Powered by Labrador CMS