HVOR BRA ER DEN? DRM24 har testet Polestar 2 med «Performance Pack»
HVOR BRA ER DEN? DRM24 har testet Polestar 2 med «Performance Pack»

Polestar 2 – bilen som fikser det aller meste

I et raskt økende utvalg av elbiler har Polestar 2 fått mye oppmerksomhet, og det meste har vært entydig positivt. Salgstallene er også høyst positive – og nå kommer bilen i flere utgaver, der den rimeligste med forhjulsdrift kryper under 390.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: Polestar 2 selger altså godt, til tross for at den ikke er en SUV-modell. Det er med andre ord fortsatt mulig å selge en fastback/sedan, og her får bilen hjelp av flere ting.

Veldig lekkert design er et bra utgangspunkt for kjøper-interesse, og når man så plusser på motorisering som feier unna 0-100 km/t på godt under 5 sekunder er enda et sterkt argument på plass.

Resten utfylles av bra plassforhold, også i baksetet – og meget god kjørekomfort.

LES OGSÅ: Drømmedebut for Polestar 2

Grenseløst

Det som likevel ble rosinen i pølsa for min del, var Google-koblingen. Det er nærmest ingen grenser forn hva du kan få Google-hjelp til når du kjører. En sak er smart hjem med lys, kjøleskap og lignende – er de kompatible med Google Assistant, er de kompatible med Polestar 2.

Noen funksjoner krever installasjon, pålogget Google-konto, aktivt abonnement og en kompatibel enhet eller internett-tilkobling. Men er alt på plass, så funker det til tusen!

Musikk er selvsagt et naturlig sted å starte - og jeg bad om å få avspilt Chuck Berrys «You never can tell», en låt, såvidt jeg husker, fra tidlig 1960-tall. Null problem!

Snakker norsk

Med den høflige innledningen «Hey Google» kan du få hjelp med veldig mye – for eksempel siste værmelding, få opplest en bok, si idéer høyt og få dem notert av Google, få oppdatert status for favorittlaget ditt, legge til ting på handlelisten – og få alle mulige huske-påminnelser. For bare å nevne noe. Og best av alt: Google snakker selvsagt norsk...

Mens vi er på den digitale siden, er det vel verdt å nevne den store midtplasserte skjermen der en lang rekke funksjoner betjenes. Slike og tilsvarende skjermløsninger er det mange av i dag, og jeg har nok ikke kjørt alle – men blant dem jeg har erfaring med, er nok dette noe av det aller beste. Intuitiv nok selv for oss som for lengst har kvalifisert til betegnelsen «godt voksen»...

Tilhenger på 1.500 kg

Polestar 2 plasserer seg størrelsesmessig i øvre mellomklasse. Bilen er 4,60 m lang og hele 1,98 m bred, mens høyden er 1,48 m.

Den er en rommelig femseter. Bagasjevolumet er 440 liter, hvorav 405 liter er i bagasjerommet bak og 35 liter foran. I bagasjerommet er det en smart skillevegg for å holde ting på plass når rommet er bare delvis fylt – og det er også litt ekstra plass under gulvet.

Plassen for bagasje bør absolutt være såpass i en bil som denne – 50-60 liter til bak hadde ikke vært dumt. Egenvekten er 2.123 kg, og det viktige tilhengerfestet er mulig – med tilhengervekt opptil 1.500 kg (med brems).

0-100: 4,7 sekunder

Bilen jeg kjørte hadde Performance Pack, med lekre kontrastfarger på sikkerhetsbelter, bremsekalipere og ventilhetter. Til denne pakken hører også spesielle Öhlins DFV manuelle, justerbare dempere og smidde lettmetallfelger. I denne utgaven er prisen, medregnet vinterdekk, 528.000 kroner.

Drivlinjen består av to motorer, en foran og en bak, med en effekt på 300 kW (eller 408 hk, om du vil) og altså drift på alle fire hjul. Dreiemomentet er solide 660 Nm, noe som greit forklarer 0-100 akselerasjon på 4,7 sekunder og toppfart 205 km/t.

Batteripakken er på 78 kWh, noe som gir en oppgitt rekkevidde (WLTP) på 470 km. Fabrikken oppgir et forbruk på 1,93 kWh/mil ved blandet kjøring, noe som så ut til å stemme bra med virkeligheten de dagene jeg kjørte bilen. Regenerering kan velges på tre ulike nivåer.

Kjøreglad

Veiegenskapene opplevde jeg som entydige og forutsigbare på et høyt nivå. Polestar 2 har, som elbiler flest lavt tyngdepunkt. Når dette får selskap av 50/50 vektfordeling og et understell med høy vridningsstivhet, blir resultatet fort mye moro på veien.

Resultatet er i tillegg meget god kjørekomfort, noe som kanskje i det lange løp trumfer moro for de fleste...

Til de gode kjøreegenskapene bidrar dessuten en servostyring med tre forskjellige hjelpenivåer. Du velger selv den styrefølsomheten som passer best for deg, med andre ord.

Bra utstyrt

Polestar 2 gir ellers et solid inntrykk også når utstyrslisten granskes. Harman Kardon er standard utstyr, og sikrer godlåt i bilen. Dette gir ekstra godt utbytte i en bil som ellers er så støysvak og godt skjermet som Polestar 2.

Også sikkerhetsmessig finnes det som skal finnes i en slik bil: Skiltgjenkjenning, adaptiv cruise kontroll, basic selvkjøring, blindsonevarsling, autobrems og varsling om kryssende trafikk er standard.

Fra under 390.000

GULL: Gullfargen er gjennomgangstonen hos Polestar, til og med ventilhettene kommer i samme farge.
GULL: Gullfargen er gjennomgangstonen hos Polestar, til og med ventilhettene kommer i samme farge.

Med en prislapp på 528.000 for en bil som den som er beskrevet her, er absolutt konkurransedyktig. Men det er i høy grad mulig å få denne modellen til langt lavere pris.

Med den siste modellutvidelsen kom også en forhjulsdrevet variant med én motor, batteripakke på 64 kWh og 165 kW (224 hk) til en pris like under 390.000 kroner. Rekkevidden er her oppgitt til 420-440 km WLTP. Den tipper jeg vil interessere mange som er villige til å fire litt på effekt-kravet.

Mellom disse finnes nok en forhjulsdrevet variant, Long Range single motor, med den store batteripakken, 170 kW (231 hk) og rekkevidde 515-540 km. Prisen for denne starter på 409.000 kroner. Så bestemmes sluttsummen av hvilke pakker som skal bygges på.

Og bestille gjør du selvsagt online...

LES MER OM BIL OG MOTOR

Powered by Labrador CMS