Prøvekjørt: Tesla Model X

IMPONERER: Tesla Model X overbeviser på de fleste områder.

Prøvekjørt: Tesla Model X

Det er bare å slå det fast, først som sist: Tesla Model X er en imponerende bil. Den digre SUV-en har ytelser på sportsbilnivå, suveren komfort – og en kjøreopplevelse som er sterkt vanedannende.

Publisert Sist oppdatert

BIL: Etter noen dager med Tesla-flaggskipet, sitter jeg igjen med mange positive inntrykk, mye ny kunnskap – og bekreftelse på noe av det jeg trodde på forhånd.

For å ta det siste først: Bilen er definitivt så råsterk og sprek som jeg trodde. Akselerasjon 0-100 km/t på 4,9 sekunder er knallbra – og som P100D med Performance firehjulsdrift senkes dette ytterligere ned til 3,1 sekunder, noe som er i klasse med velkjente «raketter» som Porsche 911 Turbo S og Nissan GT-R! 

Toppfarten er oppgitt til 250 km/t.

LES OGSÅ: Teslas elleville desember

Rå kraft

Den store og tunge bilen – med ca. 2.500 kg egenvekt – har rett og slett et vanvittig drag, med elbilens typiske karakteristikk: Fullt moment fra første fraspark. De rå kreftene er likevel veldig kontrollerbare, så de dynamiske egenskapene er det ingen ting å utsette på. 

Hjelper gjør det nok med en motor foran og en motor bak, firehjulsdriften med optimal momentfordeling, den lange akselavstanden på nesten tre meter og det lave tyngdepunktet.

Det skader heller ikke med full luftfjæring, som automatisk hever eller senker kjørehøyden.

LES OGSÅ: Storinnrykk av Tesla ga ny bilrekord på Drammen Havn

Lettmanøvrert

At bilen er stor, bekrefter de ytre målene: Bredden – med innfelte speil – er hele 2,07 meter, mens lengden er knappe 5,04 meter og akselavstanden 2965 millimeter. Bakkeklaringen kan varieres mellom 137 og 211 millimeter.

Tesla Model X kan leveres som 5-, 6- eller 7-seter, og det er bagasjerom av dimensjoner bak, supplert med et litt mindre foran.

Det er altså et ruvende kjøretøy, men den oppleves som mindre fra førerplass, og er rett og slett overraskende lettmanøvrert, også der det er litt trangt.

Drar henger på 2250 kg

Egenvekt på rundt 2,5 tonn er mye, og betyr at du med full bil – for eksempel som sjuseter med litt bagasje – krabber godt over tre tonn i vekt. Jeg vil nok tro at dette har noe betydning for eksempelvis på dekkontoen.

Viktig for mange her i landet, er muligheten til å kjøre med tilhenger. Dette har lenge vært en stor utfordring med elbiler, men med Tesla’en kan du få hengerfeste for opptil 2250 kg hengervekt.

High-tech

Sett fra litt avstand, har jeg også hatt en oppfatning av Tesla, ikke minst Model X, som utpreget high-tech. Dette bekreftet prøvekjøringen til fulle. Det morsomme med dette er at det er high-tech som er intuitivt tilgjengelig også for oss som ikke hører til de «digitalt innfødte». 

Mange av disse løsningene gir seg veldig greit selv, uten behov for å lese seg opp eller måtte kontakte forhandler for å spørre om hjelp.

Blant de mer banale detaljene her er den automatiske nøkkelløse tilgangen og den automatiske låsingen når du forlater bilen. Og, eksempelvis, P-låsingen via girspaken som er det eneste man behøv er å tenke på når man har stanset og skal parkere.

Lade-kreditt medfølger

Det imponerte også med kartoversikten over de nærmeste Tesla-laderne når bilen «så» at ladebehov nærmet seg. Det var bare å velge på den enorme skjermen. 

Her fremgikk det ikke bare hvor ladestasjonene finner seg, men også antallet ladepunkter og antall som var opptatt, foruten kjøreavstand- og tid. Et hyggelig ekstra pluss, er at 400 kWt årlig Supercharger-kreditt følger med bilen.

Kart og navigasjon med sanntids trafikkinformasjon lærer man også fort å sette pris på.

Falcon Wing

High-tech er også løsningen av bakdørene på Model X. Falcon Wing-dørene er imponerende i seg selv, ikke minst ved at dørene klarer seg med 30 centimeter avstand sideveis for å kunne åpne og gi enkel tilgang til baksetene også på trange parkeringsplasser. Gøy og genialt, men også en krevende løsning. 

Det er velkjent at Falcon Wing-dørene var en kilde til atskillige problemer til å begynne med, noe Tesla-importøren nå mener er et tilbakelagt stadium.

Likeverdig komfort

Jeg er en av dem som mener at man må kunne forlange samme kjørekomfort i en elbil som i en fossilbil for at elbilen skal være et likeverdig valg. Med dette tenker jeg på viktige detaljer som inneklima, sete- og rattvarme, musikk/radio og lignende. 
Må du kjøre med dynejakke og topplue for å få nødvendige kilometre ut av bilen, blir det feil.

Ta det bare med ro – Tesla Model X skuffer ikke her heller. Alle detaljer er på plass og alt fungerer perfekt. Å oppnå behagelig inneklima fra kaldstart går imponerende raskt. Det supre infotainment-systemet omfattet selvsagt også en super DAB-radio løsning. Også denne ytterst betjeningsvennlig.

Mye som krever strøm

For Tesla Model X 100D med den største batteripakken oppgir fabrikken en rekkevidde opptil 565 kilometer. 

På instrumentpanelet kan man også velge rekkeviddevisningen «Typical». Denne er mer konservativ, og mer i tråd med et vanlig norsk kjøremønster. Den forutsetter et visst gjennomsnittlig forbrukstall, noe som selvsagt påvirkes av mange faktorer – eksempelvis energiforbruk til oppvarming av batteripakken, lange stigninger, kraftig akselerasjon mm.

Da jeg startet på en rundtur på 120 kilometer, viste «Typical»-rekkevidden 443 kilometer, mens den ved retur var nede på 268 kilometer. Rundt 26 kilometer av turen gikk på motorvei; resten var landevei og korte strekninger med 50- og 60-grenser. Siden bilen før start hadde stått ute natten over i kuldegrader, gjetter jeg på at oppvarmingsbehovet for batteripakken kan ha vært den viktigste årsaken til at rekkevidden sank noe raskere enn forventet.

Ingen rekkeviddeangst

Likevel: Rekkeviddeangst er et begrep du kan glemme med en bil som denne. For det første har den rekkevidde langt forbi enhver fornuftig kjøreetappe-lengde, dernest er ladenettet av Tesla hurtigladere allerede meget godt utbygd – og bedre og bedre blir det.

Funksjonell førerplass

Førerplassen ligger under en frontrute som strekker seg så å si til baksetene. Dette er den største panoramafrontruten i helglass som er i produksjon, så her kan man virkelig nyte stjernehimmelen (i alle fall passasjeren…).

Bak rattet gjenkjenner man fort enkelte Mercedes-detaljer, som for eksempel den smarte girvelgeren på høyre side av rattstammen, og kombinasjonshendelen på venstre side. Men for all del – hvorfor finne opp kruttet en gang til?

Førerplass og betjening er ellers forbilledlig intuitivt og funksjonelt, og omgivelsene får også godkjent karakter.

Lista ligger høyt!

Selv for en som har levd et langt liv med fossile biler er Model X et imponerende møte, som gir mersmak på mer kunnskap om Tesla og det Tesla driver med. 

Bilen jeg prøvde – Model X 100D med noe ekstrautstyr, koster 945.120 kroner. Med «normal» norsk avgiftspåplussing ville den trolig ha kostet 1,4 – 1,5 millioner kroner. Da skal man sannelig ha lov til å forvente å bli litt imponert!

Innstegsmodellen av Model X – med 75D batteripakke – koster fra 674.920 kroner, mens grunnversjonen av 100D starter på 833.420 kroner. Vil du ha den virkelige verstingen – P100D – starter prisen på litt under 1,2 mill kroner. Vi snakker altså uansett om meget kostbare biler. Tesla garanterer batteri og drivenhet i åtte år med ubegrenset kjørelengde. Garantien for bilen for øvrig er litt mindre imponerende: Fem år eller inntil 100.000 kilometer.

LES MER OM BIL HER

Powered by Labrador CMS