«OSLOLOSEN»: Her får USS Gerald Ford assistanse av slepebåten Bob på vei forbi Drøbaksundet.

Dybden på hangarskipet ble utfordring for losene

Tidenes dypeste losoppdrag inn Oslofjorden

Publisert Sist oppdatert

OSLOFJORDEN: – Det har blitt loset inn cruisefartøy som er like store, men de har ikke gått like dypt. Så det er dybden som er den store utfordringen. Hangarskipet holder seg marginalt innenfor maksdybden i seilingsforskriften for Oslofjorden, forklarer losene i en pressemelding fra Kystverket.

For det er mange ulike sikkerhetsmessige hensyn å ta når det som omtales som verdens største krigsskip kommer til Norge, og losene skal bidra til at sjøsikkerheten blir godt ivaretatt.

God dialog for å finne trygg rute

Det begynte med en henvendelse til Kystverkets lostjeneste om det er praktisk mulig å ta det gigantiske fartøyet inn til Oslo.

– I henvendelsen kom de med et forslag til rute som vi vurderte til å ikke være dyp nok. Det er mange hensyn å ta i en slik ruteplanlegging, med både regelverk, dialog med sjøtrafikksentralen i Horten som passer på at fartøyet får friseilas inn, og taubåter og andre støttefartøy. Vi kom med våre innspill tilbake, og gjennom dialog endte vi opp med en rute som både vi i Lostjenesten og fartøyet er tilfreds med og mener skal la seg gjennomføre på en trygg måte, forklarer de.

Ved spesielt krevende oppdrag tar Lostjenesten gjerne i bruk simulatorer eller VR-hjelpemidler for å øve og forberede seg. I dette tilfellet er ikke farvannet så krevende at det har vært nødvendig.

– Det er som sagt dybden som er utfordringen, men den er innenfor de begrensningene som seilingsforskriften for Oslofjorden setter, så det skal gå bra. Fartøyet er veldig bredt, men det er over vannet. Skroget er bare 44 meter bredt, så det skal også gå fint, forteller losene.

Mange spesialoppdrag hvert år

De understreker at de mer enn 270 statslosene i Kystverkets lostjeneste hvert år bidrar i mange spesialoppdrag langs hele kysten.

– I slike oppdrag er godt samarbeid helt avgjørende og da er Lostjenesten en nøkkelfunksjon, med både lokalkunnskap om seilingsforholdene og moderne hjelpemidler. Vi har de siste årene vært gjennom en kraftig modernsering, men samtidig har vi den kunnskapen som trengs for å få fartøyene trygt i havn dersom alle hjelpemidler går i svart, avslutter de to losene som gjennomførte onsdagens oppdrag på USS Gerald R. Ford.

OSCARSBORG: Kollossen passerer det smale sundet.
Powered by Labrador CMS