UNDERHOLDNING: Actionsekvensene kommer hyppig, så hvorfor ikke plusse på, ikke bare et helikopter, men to.

Ekstrem heisatur uten pauseknapp

«Ambulance»: En hybrid av «Speed», «Heat» og «Die Hard» med nonstop action i klassisk Michael Bay-stil.

Publisert Sist oppdatert

FILMANMELDELSE:

Originaltittel: Ambulance

Sjanger: Action
Regissør: Michael Bay

Manus: Chris Fedak (Basert på filmen «Ambulancen» skrevet av Laurits Munch-Petersen & Lars Andreas Pedersen)

Medvirkende: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul Mateen II, Eiza Gonzalez, Garret Dillahunt, Keri O’Donnell, Jackson White

Sensur: 15 år

Spilletid: 2t. 16min.

Terningkast: FIRE

FILM: Skuespiller Jake Gyllenhaal må ha en forkjærlighet for danske filmer. Dette er faktisk den tredje danske filmen hvor han medvirker i en amerikansk nyinnspilling. De to første var «Brødre» og «Den Skyldige».

Der den danske originalen av «Ambulance» var en dansk lavbudsjettfilm regissert av en debutant, Laurits Munch-Petersen, er den amerikanske versjonen en påkostet actionbonanza fra en av Hollywoods største actionregissører, Michael Bay. Du kan si hva du vil om hans kunsneriske integritet, men han holder aldri tilbake når det gjelder overdådig action.

I tidligere filmer har han tatt for seg angrepet på Pearl Harbour under 2. verdenskrig, utenomjordiske roboter i kampmodus eller drilling på en planetdrepende asteroide. Regissør Michael Bay, fornekter seg aldri, og pøser på i beste stil med eksplosjoner, helikoptre, endeløse bilkrasj, skyteglade karakterer og annet krimskrams.

Jake Gyllenhaal får prøve ut sin actionuttrykk

Ting går fryktelig galt

«Ambulance» starter med en forholdsvis lang introduksjon av hovedkarakterene boende i storbyen Los Angeles. Den økonomiske desperasjonen til en tidligere yrkesmilitær Will (Yahya Abdul Mateen II) fører han til sin ustabile bror Danny (Jake Gyllenhaal).

Danny er midt i forberedelsene til et bankran for en gjeng, hvor hjerne ikke er den største egenskapen. Det ligger tydelig i kortene at en motvillig Will slår følge med gjengen. Samtidig med dette lærer ambulanseføreren Cam (Eiza Gonzalez) opp en ny rekrutt. Deres veier vil uunngåelig krysses etter at bankranet til brødrene og gjengen går fryktelig galt.

Deretter går filmen opp flere oktantall og forblir mer eller mindre der resten av filmen, når brødrene kaprer Cams ambulanse, og må unnslippe et stadig økende antall politibiler og brysomme helikoptre gjennom Los Angeles hvileløse trafikk.

Problemene hoper seg opp for brødrene Danny og Will

Brysomme droner

Michael Bay bryr seg fint lite om kontraster i sin filmatiske fremførsel. Kamera står aldri stille og beveger seg konstant. Selv når det ikke er behov, som om det har en rastløs diagnose det ikke klarer å temme.

På forholdsvis rolige dialogscener svirrer kameraet konstant rundt med en klipp som er like ivrig. Det gir aldri rom for pustepauser. Nå har han også fått tak i noen brysomme droner som umotivert fyker over scenene i alle retninger. Det føles kult og annerledes ut i starten, men effekten mister fort sin glans da den gjenbrukes en fjerde og femte gang uten noe dypere motivasjon.

LA’s ikoniske elvesystem er stadig kulisse for Hollywoods produksjon av actionsekvenser

Ekstra kjøtt

Manuset prøver å putte litt ekstra kjøtt på karakterene, og skape en bakhistorie som gjør en tilbødig til å gjøre desperate ting som et bankran. Problemet er imidlertid at alle karakterene mer eller mindre er idioter på begge sider av loven.

Spesielt i actionsekvensene oppfører politifolkene i talløse politibiler seg nokså idiotisk og krasjer umotivert i hytt og pine. Ellers tar historien stadig noen snarveier, og tilfeldighetene styrer litt for ofte begivenhetene. Dette er ikke en film som ivrer etter realisme, men heller dyrker selvmotsigelser.

Skuespillerne gir en forholdsvis troverdig innsats. Replikkene prøver noen ganger å gå i en humoristisk retning uten for mye suksess. Enkelte onelinere burde ligget igjen i manusskuffen. Det er definitivt ikke der filmen har sin styrke. Klippen er overivrig, samtidig som tidligere nevnt det rastløse kameraet som konstant virrer rundt. Lydbildet og musikken er nødvendig høyt, men fortsatt innenfor behagelighetens rammer.

Cam (Eiza Gonzalez) prøver å holde liv i en pasient

Nonstop action

Filmen er en slags hybrid av «Speed», «Heat» og «Die Hard», uten at den kan sammenlignes nivåmessig. Intensiteten er uansett upåklagelig. Man kjeder seg definitivt ikke der skuddsalvene, bilkrasjene og nærgående helikoptre hyppig frekventerer lerretet.

Det er nonstop action. Du må bare tone ned hjernens trang til å koble all sunn fornuft og ta det som det er - en påkostet heisatur uten pauseknapp, som kun Hollywood, eller egentlig kun Michael Bay, har galskapen til å lage.

Powered by Labrador CMS