Ukens kinopremierer: Endelig er Ariel her - i live versjon!
«Den lille Havfruen»:
Originalen kom i 1989. Og mens mange andre Disney-klassikere
har kommet i live-versjon de senere årene, har det tatt 34 år for Ariel å stige
i land på egne ben. Men fredag er hun her, på Kino City, i Halle Baileys
skikkelse, og ordet lyder allerede: Dette er ren film-magi.
Historien er så kjent og kjær for de aller fleste at den
trenger ikke ord. Men litt nytt er det å fortelle om live-innspillingen: Den er
femti minutter lengre enn originalen. Her er mer bakgrunnsfortellinger, og også
helt nye musikkinnslag. Vi blir mer kjent med prins Erik, som spilles av Jonah
Hauer-King, og kjærligheten mellom ham og Ariel får mere plass. Men filmen er
samtidig en god del skumlere, så den har fått ni års aldersgrense. Voksne kan
ta med seg barn ned til seks år.
Den 23 år gamle Halle Bailey har fått ubetinget ros for
rollen som Ariel – for skuespillet, og i særdeleshet for sangen. Hun bærer
sanger som Part of your world som om de var skapt for henne, sier anmeldere. Også
regissør Rob Marshall som valgte henne til rollen er full av ros: «Halle har
alt som skal til for å være Ariel: hjerte, ungdom, uskyldighet, spirit og
tyngde – og en helt fantastisk sangstemme».
Pappa Triton spilles av Javier Bardem, som er mest kjent som
den iskalde morderen i filmen No Country for old men, en rolle han fikk Oscar
for. I denne filmen setter han også opp et ansikt de fleste unge døtre ville ha
fryktet og lyet, men Ariel er ikke helt der. Hun vil opp til overflaten – koste
hva det koste vil.
Og hvem har de funnet til å spille den fæle havheksen
Ursula? Ingen ringere enn Melissa McCarthy – til vanlig et komisk multitalent.
Her får hun vist enda mer bredde – når Ursula ler sin onde hekselatter, er det helt
på høyde med de verste skrekk-damene i Disney-universet.
Filmen kommer i flere versjoner – også en med norsk tale. Den
er det ikke sluppet noen informasjoner om ennå, så anmeldelsene baserer seg på originalen
med amerikanske stemmer. Men en kan allerede fastslå at det ikke er Helge
Jordal som gir stemme til krabben Sebastian denne gangen, og de andre
dyrevennene til Ariel har også fått nye stemmer.
Project Wolf Hunting: «Filmhistoriens blodigste blodbad»
Det er bare å innse at en del folk elsker fullstendig
overdrevet, crazy vold – og nærmest ser det som en komedie-genre. Andre elsker
Den lille havfruen og andre koselige ting, men selvsagt også spenning og mord
og gode greier – bare det er noe kvalitet over det. Og for oss er det en sann
lidelse bare å skulle se traileren på to minutter av dette Sør-koreanske
marerittet. Det blir å hoppe fremover og se fire klipp på åtte sekunder til
sammen, og så er det nok. Ser tegningen. Og lurer på hvordan sånne filmer
overhodet kan bli laget. Og skjønner enda mindre av hvordan det kan slippe
gjennom alle sensurer og til og med bli satt opp på norske kinoer.
Og så er svaret dette: At en del folk – både publikum og
filmkritikere - elsker vold i de mest ekstreme overdrivelsene. De kan nå bare
begynne å glede seg. For her er utdrag fra anmeldelsene – oversatt til norsk av
Filmweb:
«En vanvittig fornøyelig action splatterfest». «En vill
overflod av drap, blod og galskap». «Blodspruten står mye mer enn du noen gang
kan forberede deg på». «Det absolutte blodbad». «Intenst underholdende. Et
adrenalinskudd midt mellom øynene. «Dette kan være den blodigste filmen
noensinne - ikke gå glipp av denne!»
Nei, tvert imot - vi har tenkt å gå glipp av den helt fullstendig.
Diskusjonen om vold i film, medier og dataspill er ennå ikke over; blir folk
voldelige av å se vold, eller får de et utløp for negative følelser og blir mer
harmoniske av det? Noen mener ditten og andre mener datten, og aldri blir de
enige. Der er i alle fall et marked for det, og da får folk det de vil ha.
Dette er altså muligens historiens mest blodgusjende film noensinne, og den har
fått 18 års aldersgrense. Det er bare å håpe at de har rett de som påstår at
dette fremmer ro i sjelen til publikum.
Og hva handler det om? Kortversjon: Koreanske kriminelle
samles i et lasteskip på Filippinene for å bli sendt tilbake til Sør-Korea. De
kommer seg løs og angriper mannskapet, og snart har de tatt kontroll over
skipet. Promo-materialet for filmen beskriver uten overdrivelse hva man kan
forvente: «Gørret vises i all sin prakt. I denne filmen biter man ikke bare –
man river ut biter av kjøtt og tygger på huden».
Regissøren opplyser at det har gått med 2.5 tonn med
filmblod i produksjonen. Aksjene på Heinz ketchup har sikkert økt astronomisk
bare på grunn av denne filmen. Den ville fått stjerningkast null dersom denne
anmelderen hadde gått og sett den. Da gjenstår det bare å ønske riktig lykke
til, til de som vil gå og se den.