Møtte statsråden om ny tømmerterminal
– Vi fikk presentert saken vår, men fikk ingen konkrete tilbakemeldinger, sier fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H) etter møtet med kommunal- og distriktsminister, Bjørnar Skjæran (Ap).
DRAMMEN: Sammen med flere av representantene fra styringsgruppen for ny tømmerterminal, hadde fylkesordføreren tatt turen inn til Oslo for et møte med statsråden. Delegasjonen ønsket å få en avklaring på hvordan staten ser på sitt ansvar for en langsiktig løsning for utskiping av tømmer.
– Vi er klinkende klare på at uten statlig engasjement, blir det svært krevende å finne gjennomførbare løsninger. Vi har verken økonomi til videre utredning av en fase 2, eller myndighet til å pålegge statlige eller regionale myndigheter å finne en løsning.
– Vi trenger en beslutning fra staten om hva som er deres ansvar, og hva som er kommunenes og fylkeskommunens ansvar.
Ber statsråden vurderer tre muligheter
Styringsgruppen gikk inn i møtet uten en konkret løsning på bordet, men ber statsråden vurdere tre muligheter:
- At kommunal- og distriktsdepartemenetet (KDD) tar et koordinerende ansvar og samler alle berørte departementer i et eget møte med tid til faglig og politisk drøfting.
- At staten bidrar i finansieringen og organiseringen av fase 2.
- At staten avklarer sitt syn på ansvarsfordeling og hvordan tømmer som nasjonal råvare skal håndteres i fremtidens havnestruktur.
Landets største
Tømmerterminalen på Lierstranda er landets største. Her ankommer årlig rundt 20.000 tømmerbiler fra 70–80 kommuner på Østlandet. Det meste av tømmeret går til Sverige, men betydelige mengder sendes også til Tyskland, Belgia, Finland og Baltikum.
Selv om terminalen i dag ligger strategisk til, er det ikke et alternativ å bygge ut dagens løsning. Lier kommune har laget planer for området, og prosjektet Fjordbyen, som innebærer en ny bydel og flere tusen arbeidsplasser, ble godkjent av departementet tilbake i 2013. Kaianlegget på Lierstranda ligger dessuten rett ved det nyåpnede sykehuset på Brakerøya.
Det er foreløpig estimert at en ny tømmerkai vil koste mellom 300–500 millioner kroner å bygge. Tømmernæringen er forberedt på å ta en stor del av kostnaden, men forventer at staten, samt regionale og kommunale myndigheter er med på spleiselaget.
Sagaen om ny tømmerterminal
Tømmerterminalen på Lierstranda ble etablert i 1979.
I 2018 gjorde Buskerud fylkesting et vedtak om oppstart av regional plan for lokalisering av tømmerhavn i Drammens-/Oslofjorden. Utarbeidelse av regional plan var i gang ved overgangen til Viken fylkeskommune, men ble ikke videreført der. Den politiske dialogen om lokalisering av tømmerterminal i regi av Viken fylkeskommune førte heller ikke frem. Etter overgangen til Buskerud fylkeskommune ble det satt ned en politisk styringsgruppe for ny tømmerterminal.
På oppdrag fra den politiske styringsgruppen, har konsulentselskapet Norconsult AS laget en mulighetsstudie. (PDF, 2 MB)Denne ble lagt frem sommeren 2025. Mulighetsstudien hadde som mål å etablere et solid kunnskapsgrunnlag, inkludert kartlegging av bransjens behov, avklaring av ansvar for tilrettelegging og vurdering av hva som er realistisk og gjennomførbart.
Konklusjonen etter fase 1, er at det for å finne en gjennomførbar løsning også må ses utover Buskerud. Videre er en aktiv dialog med staten avgjørende, for uten reelt statlig engasjement og medvirkning vil det være svært utfordrende å finne løsninger som lar seg gjennomføre.
Tømmerterminalen på Lierstranda eies og drives av Drammensregionens Virkesterminaler AS. Grunnen festes av Statkraft til 2029. Leiekontrakten mellom Drammensregionens Virkesterminaler og Statkraft utløper 01.01.2028. Tømmerterminalen opererer på en leieavtale som utløper i 2029. Terminalen (DVT) eies av Viken Skog, SB Skog, Nortømmer og Glommen Mjøsen Skog.