Harold (Jim Broadbent) får brev fra en gammelkjæreste at hun ligger for døden. Harold bestemmer seg for å besøke henne – ved å gå hele England på tvers.

Ukens kinopremierer: Gammel kjærlighet ruster aldri

Publisert Sist oppdatert

Harold Frys utrolige pilgrimsferd

Den litt trøtte og kjedelige Harold vil en dag gå hele England på tvers – for en gammel flamme. Og omtrent som dokumentaren om Hurtigruten, så oppdager folk det – og heier langs hele ruten.

Harold er gift med Maureen, og de lever grå dager hvor lite og ingenting skjer. En dag får Harold brev fra en tidligere kjæreste som forteller at hun ligger for døden. Harold går ut av døren og bestemmer seg for å besøke henne – i troen på at hans besøk vil redde livet hennes.

Han begynner å gå – uten mobil, uten penger, uten noen bagasje – han bare går. Og når aviser plukker opp turen hans, og formålet, får han et haleheng av støtte hvor han enn går. Mens Maureen er igjen hjemme – rasende over det idiotiske påfunnet. Men så skjer det ting underveis som endrer livene deres, og historien river i hjertene til seerne.

Filmen har fått strålende mottakelser av de fleste anmeldere, som roser skuespillet til Jim Broadbent opp i skyene. Han er en av Englands mest kjente og kjære filmskuespillere, og vi har sett ham i en rekke drama- og barnefilmer – en filmatisk potet som gjør alt like bra. Hans illsinte kone Maureen spilles av Penelope Wilton, som de fleste vil kjenne igjen som Isobel Crawley i Downton Abbey.

Anmelderne skriver at skuespillerne er helt førsteklasses, og fortellingen er hjertevarm og rørende. Men the Guardian ser historien fra en annen vinkel, og vil ikke kjøpe premisset: Harold Frys utrolige pilgrimsferd er nettopp det: utrolig. De henger seg opp i det usannsynlige at en mann går ut av døren og begynner å spasere, i stedenfor å for eksempel ta toget, eller fly, for den del, for å nå frem til en kjær person som ligger for døden. Men kan man klare å komme forbi det plagsomme med det utrolige i historien, kan filmopplevelsen bli noe av det mest rørende så langt i år. Filmen er basert på bestselgeren av samme navn, av Rachel Joyce.

Birk & Magna: Norsk miljø-spenningskrim for unge

Magna er en 13 år gammel jente som mistet faren sin da han forsvant uten spor i skogen, 13 år tidligere. Under søket av mannen fant mannskapene isteden en forlatt liten gutt på tre år, Birk. Gutten ble adoptert av en mann som driver en turisthytte – spilt av Helge Jordal. Magna kommer til bygda for å finne ut hva som hendte med faren hennes. Hun blir kjent med Birk, og han oppdager at historiene deres har noen felles møtepunkter. Kanskje han også kan finne ut hvem han er, og hvor han kom fra?

Samtidig viser det seg at det er en stor skurk i fortellingen – nemlig kraftselskapet i bygda, med direktøren i spissen, spilt av Bjarte Hjelmeland. De to nye vennene kommer på sporet av en miljøforbrytelse av gigantiske dimensjoner. Spenningen stiger mer og mer frem mot slutten, samtidig som det ikke blir for skummelt også for mindre barn. Filmen har fått seks års aldersgrense.

De to unge skuespillerne, Filip Kremner og Hermine Svortevik Oen, blir begge spådd en strålende fremtid foran kamera. Filmen fikk publikumsprisen under barnefilmfestivalen i Kristiansand.

Transformers: Rise of the Beasts

Dette er den syvende filmen om Transformers, og fansen vet akkurat hva det dreier seg om. Filmen har fått mye bedre mottakelse av publikum enn av anmeldere så langt, 56 mot 83 prosent på Rotten Tomatoes, men også enkelte anmeldere er positive: Rise of the Beasts leverer akkurat det den skal, til fansen som har en lang forhistorie med dette konseptet. En anmelder skriver at dette kan være den beste av de syv: den har knekket koden med å mikse mennesker og roboter. Mens for de uinnvidde, ser traileren jammen ut som det er biler og roboter som blir blandet. Og så blir de tilsynelatende blandet igjen med en dæsj gorilla, for de fleste blikkboksene ser ut til å vagge rundt i gorilla-style. Men kanskje det skal være sånn når en bil har reist seg opp på to bein?

Filmpolitiet P3 skriver at her handler det ikke om indre sjelsliv, men enorme roboter som braker sammen i et fargesprakende effektsirkus med maksimalt lydtrykk. Ren underholdning, med andre ord. Filmen har tolv års aldersgrense.

Powered by Labrador CMS