Fjordbyen forsinket, ikke avlyst
Statens Vegvesen har alvorlige innsigelser mot trafikkøkningen Fjordbyen vil gi. Lier kommune ber om møte med Statsforvalteren for avklaring av veien videre.
LIER: Planforslagene
for Fjordbyen har vært ute til høring og som bebudet har Statens Vegvesen
kommet med innsigelser. Omfang og innhold i innsigelsene har imidlertid
overrasket mange, bl.a. politikere og administrasjon i Lier kommune.
Nå ber
kommunedirektør Sikke Nesheim i Lier kommune Statsforvalteren i Oslo og Viken
om et møte for raskt å avklare grunnleggende problemstillinger som de mener
innsigelse reiser.
Forsinket, ikke avlyst
- Vi håper på et møte raskt med statsforvalteren og Statens Vegvesen for å
komme videre med prosjektet og planene. Men vi ser nå at det ikke lar seg gjøre
å få denne runden med planarbeidet ferdigbehandlet og godkjent i inneværende år
slik vi trodde, sier leder av Fjordbykontoret i Lier, Jan Willy Føreland til
DRM24.
- Mange av grunneieren og utbyggerne ble overrasket og litt frustrerte da
de leste SVVs innsigelser. Det blir noen utfordringer, men det betyr ikke at
Fjordbyen blir avlyst men at den blir noe forsinket.
For mye biltrafikk
Hovedinnsigelsen
mot prosjektet Fjordbyen Lier og Drammen er at den genererer for mye
biltrafikk. Utbygging med flere boliger og utvidet næringsvirksomhet vil
medføre en stor økning i trafikken.
De begrensninger og det kollektivtilbudet
utbyggerne legger opp til er ikke nok til å oppfylle den overordnede intensjon
om null vekst i utslippene, mener Staten vegvesen.
En del av innsigelsene går på adkomsten til
Fjordbyen via Gilhus til E134 som i dag er en flaskehals i trafikkavviklingen.
E134 i ny trase med tilkobling på E18 ved Viker ligger så langt fram i tid og
er så usikker at den ikke kan påregnes bygget mener SVV.
Manglende dialog
Lier
kommune vil ta opp det de mener er fravær av dialog og samarbeidet mellom SVV,
Lier kommune og Statsforvalteren i arbeidet med innsigelsene. Mye kunne vært
avklart om dialogen i prosessen hadde vært bedre og i tråd med regler og
reglenes intensjoner.
I innsigelsene forekommer det ifølge Lier
kommune feil og misforståelser. Dette kunne vært avklart underveis. Nå vil det
bli tema på et møte hos statsforvalteren.
Byvekstavtale med bismak
SVV
og Statsforvalteren har klare overordnede politiske målsetninger om å arbeide
for 0-vekst i utslipp fra trafikken og til det har de byvekstavtaler som
virkemiddel. Der er avtaler om tiltak og begrensinger i trafikken med
tilhørende belønningsmidler.
I innsigelsen påpekes en mulig
byvekstavtale for Drammensregionen som mulig løsning som kan velsignes fra
statens side. Men det er bilbruken og trafikken i hele drammensregionen som er
det overordnende problemet. Lier kommune mener Fjordbyen ikke kan pålegges å
være det eneste området i regionen som skal løse nullvekstmålet.
Den underliggende problemstillingen er at
Drammen ønsker seg byvekstavtale og belønningsmidlene, men mener målene kan
oppnås uten brukerbetaling (Les: bomring).
Avklaring etter valget?
I noen politisk kretser er bompenger et
skjellsord og i andre en helt akseptabel ordning. Politikere DRM24 har snakket
med mener at innsigelsene mot Fjordbyen er et indirekte og dårlig kamuflert
påtrykk for å etablere byvekstavtale og bomring i Drammen:
Fjordbyen holdes som
gissel for å fremtvinge en løsning på et lokalt og svært betent spørsmål.
I tiden fram til kommunevalget i høst er
ikke dette et populært tema. Det menge ser fram til er taburettfordeling etter
høstens valg og hvordan politikernes realitetsorientering og kompromissvilje da
blir.