Flyr kutter kraftig

Etter fulle fly i sommer stålsetter det nyoppstartede selskapet seg nå for vintermånedene. Det betyr rutekutt og permitteringer av ansatte.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: - For å komme gjennom den krevende vintersesongen, tar Flyr nå viktige grep for å kutte kostnadene. En rekke populære europeiske reisemål vil tilbys gjennom vinteren, mens kun et begrenset antall innenlandsruter i Norge opprettholdes. Selskapet vil gradvis øke tilbudet utover våren og sommeren neste år, uttaler selskapet i en pressemelding.

- Vi står overfor en utfordrende vinter der folk flest har mye mindre å rutte med, som følge av rekordmange rentehevinger, generell høy prisvekst og svært høye strømpriser. Det treffer oss som bransje og selskap hardt fordi enda færre ønsker å reise. Kombinert med vedvarende høye drivstoffpriser gjør dette at vi justerer ruteprogrammet gjennom vinteren. Dessverre er det ingen vei utenom permitteringer av gode kolleger, men vi jobber med å få på plass frivillige og tilpassede ordninger for å kunne beholde så mange som mulig. Ved å gjennomføre disse grepene, vil vi være godt posisjonert til å komme tilbake med full kraft til våren og sommeren, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr.

Opprettholder Europa-destinasjoner

I perioden november til mars vil Flyr tilby flygninger til en rekke populære europeiske reisemål, inkludert Alicante, Malaga, Las Palmas, Barcelona, Roma, Paris, Nice, Berlin og Brussel. Selskapet vil også fly fra Oslo til Bergen og Trondheim, samt tilby “juleruter” mellom en rekke byer i Norge i desember.

- Vi har fått svært god respons på rutene til våre europeiske feriedestinasjoner og vil opprettholde et variert rutetilbud gjennom vinteren. Samtidig må vi erkjenne at det har tatt lenger tid enn vi hadde forventet å bygge lojalitet i det norske forretningsmarkedet på innenriksruter i Norge, der veletablerte aktører har store markedsandeler og den generelle reiselysten, ikke minst i ukedagene, er betydelig lavere enn før pandemien. Selv har vi brukt for lang tid på å få på plass løsninger for reisebyråene, der de fleste forretningskunder bestiller sin innenriksreise. At norske myndigheter har skutt inn milliardbeløp i våre konkurrenter gjennom pandemien har heller ikke gjort situasjonen noe lettere, sier Wikstrøm Frislid.

Gjester som har bestilt billett på ruter som ikke skal betjenes i vinter vil bli kontaktet direkte. Alle ruter som ligger i salg fra april, skal gjennomføres som planlagt.

- Vi skjønner at dette er frustrerende for de gjestene som nå får reisen sin endret, men alle som blir berørt vil bli kontaktet direkte, få hjelp til å enten endre sin reise eller få pengene tilbake, sier Wikstrøm Frislid.

Frivillige ordninger

Flyr vil gjennom vinteren ha en bemanning tilsvarende 5-6 fly og de største kostnadsbesparelsene oppnås ved å kutte ruter som ikke er lønnsomme. Beslutningen om å ta i bruk permitteringer er basert på grundige vurderinger og det har vært drøftelsesmøter med de tillitsvalgte.

Det vil bli arrangert allmøter, avdelingsmøter og samtaler med de ansatte de neste dagene. Medarbeidere vil kunne bli helt eller delvis permittert. Det kan bli aktuelt å permittere i flere trinn og det jobbes med å få på plass alternative frivillige ordninger for å redusere antall permitteringer.

Satser på sommersesongen 2023

Dersom selskapet opplever at etterspørselen kommer tilbake tidligere enn antatt, vil man raskt kunne snu seg rundt og sette opp flere ruter. Det betyr blant annet at medarbeidere vil kunne bli kalt tilbake på jobb på kort varsel, opplyser selskapet.

- Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra våre gjester som viser at vi representerer noe helt nytt i norsk luftfart, ved å bruke ny teknologi som gjør det enkelt å bestille billetter på mobil, ved å benytte den norske modellen hvor alle er ansatt i flyselskapet i Norge, ved å være tilgjengelig for våre gjester når de har behov for hjelp og ved å sette kunden i sentrum, blant annet ved å by på gratis vann, kaffe og te på våre flygninger. Nå håper vi å se mange trofaste og nye gjester om bord hos oss både gjennom vinteren og til våren og sommeren, sier Wikstrøm Frislid.

Powered by Labrador CMS