
Slik blir den nye «drone-loven»
Luftfartstilsynet avslørte tirsdag detaljer fra den nye drone-forskriften som vil være gjeldende fra 1.1.2016.
OSLO: Under en konferanse for ubemannet luftfart i Folkets Hus i Oslo tirsdag, ble endelig de nye forskriftene for RPAS-operatører (RPAS står for Remotely Piloted Aircraft Systems, red anm.) avslørt av Luftfartstilsynet. Den endelige forskriften blir sluppet i løpet av få dager, men under konferansen fikk deltagerne presentert hovedinnholdet.
Forskriften har satt rekord i antall høringssvar til Luftfartstilsynet, og har fått navnet «Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv.»
Enklere kommersiell bruk
De nye reglene deles opp i flere grener, og har fått en blandet mottagelse av dronemiljøet i Norge. Noen restriksjoner skjerpes kraftig inn, mens det på andre områder lempes på kravene. Blant annet slipper man fra nyttår en omstendelig godkjenningsprosess hos luftfartstilsynet for å kunne benytte de letteste dronevariantene (inntil 2,5 kilo) i kommersiell sammenheng.
Det er imidlertid fortsatt krav om en såkalt operasjonsmanual, og forsikring på dronefartøyet.
Kravet som uansett vil gjelde alle operatører uavhengig av kategori, er at flyging kun kan skje dersom virksomheten har har en ansvarlig leder, en teknisk leder og en operativ leder. Det er ikke tillatt med transport av dyr eller mennesker, eller påmontering av våpen. Transport av gods er heller ikke lov uten særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet.
Slipper flysertifikat
Det var lenge snakk om at alle som skulle fly i de såkalte RO2- og RO3-vektklassene, som omhandler henholdsvis farkoster opp til 25 kilo og over 25 kilo, skulle kreve flysertifikat av typen LAPL, CPL, ATPL eller PPL for å fly. Slik ble det imidlertid ikke.
- Veldig mange av høringssvarene gikk på dette med sertifikat. Vi gikk i oss selv og skjønte at vi måtte justere på dette, fortalte flyoperativ inspektør Berit Heggedal når forskriften ble presentert.
Det luftfartstilsynet har endt opp med er et nettbasert kurs i grunnleggende luftfartsprinsipper.
– Et større utdanningskrav vil nok trenge seg på etter hvert. Særlig når vi snakker om å integrere RPAS i annen luftfart og for særskilte operasjoner, opplyste Heggedal.
Slik blir inndelingen:
- Nano: Vekt opp til 250g, høyde/avstand 50 m
- Modellfly: Kan fly maks 120 m, og må være minimum 150 m fra folk, bygg og biler. Kan kun flys mer enn 5 km unna en flyplass
- RO1: Vekt opp til 2,5 kilo, maksimal hastighet 60 knop, høyde 120 m, utelukkende innenfor VLOS (visual line of sight, jour anm) i dagslysperioden og innenfor fastsatte sikkerhetsavstander
- RO2: Vekt opp til 25 kg, maksimal hastighet 80 knop, høyde, 120 m, operere VLOS eller EVLOS (extended VLOS, jour anm) og innen definerte sikkerhetsavstander
- RO3: Vekt over 25 kilo, større hastighet enn 80 knop, høyere enn 120 m, operere i nærheten av folkemengder
Så og si fritt frem for de aller minste
Den nye forskriften har også en «nano»-kategori, som vil gjelde droner som veier 250 gram eller mindre.
Her blir det så og si fritt frem for privatpersoner, med en foreslått maks rekkevidde på 50 meter.
I det opprinnelige forslaget ble disse også plassert i RO1 kategorien for fartøy inntil 2,5 kilo. Dette har blitt endret før forskriften ble presentert.
Bruken bestemmer
Øverst kommer kategorien RO3, hvor man plasserer droner som veier over 25 kilo, har en maks hastighet på over 80 knop, drives av turbinmotorer, eller droner som skal operere utenfor synsrekkevidde for pilot, fartøysjef eller operatør, eller i nærheten av folkeansamlinger.
Operatørene i denne kategorien må få sitt fartøy sertifisert av Luftfartstilsynet, ha gyldig flysertifikat, instrumentrettighet og flytelefonsertifikat eller teorieksamen.
Men det er ikke bare vekt som skiller klassene. Dersom en drone som egentlig tilhører RO1-kategorien skal fly høyere enn 120 m, blir den automatisk en del av RO3-kategorien, og alle krav for denne kategorien må innfris.
Hvis man skal drive ikke-profesjonell hobbyflyging med en RO-1 drone vil den på samme måte automatisk være en del av modellfly-kategorien. Her vil samme krav gjelde som for denne kategorien, som da vil være 120 meters makshøyde over bakken, kun innenfor synsrekkevidde, 150 meter unna folk, hus og biler, samt kun i dagslysperioden.
Merking av dronene
Droner på avveie gjøres det også grep om.
Alle dronene innen RO1, RO2 og RO3-klassene skal være merket med operatørens navn og telefonnummer.
RO2 og RO3 vil i tillegg kreve påmontering av ett identifikasjonsnummer som utstedes av Luftfartstilsynet, på lik linje med vanlige fly og helikoptere.
Konsekvenser for yngre og amatører
En av tingene som også kom frem under presentasjonen var avstanden til flyplasser. Fra før har det vært slik at man ikke er tillatt å fly innen 5 kilometer fra en flyplass.
Når den nye forskriften trer i kraft vil det derimot sette en lovlig stopper for alle som bor i nærheten av en flyplass, og som ønsker å fly dronen sin, selv om dette er noe mange anser som et leketøy.
I en tenkt situasjon blir «Mats» på 14 år nå en lovbryter, dersom han skal ut og fly med dronen han fikk til jul, uten å ha tillatelse fra lufttrafikktjenesten dersom han bor eller befinner seg innen 5 kilometers avstand fra en flyplass.
FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK
