Jernbaneåpning utsatt: Tre ekstra uker med buss for tog

Forsinkelser med nytt signalsystem har forårsaket utsettelser for åpningen av jernbaneprosjektet i Drammen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Bane NOR har besluttet å forlenge perioden med buss for tog i Drammen med tre uker. Det skulle egentlig vært klart for trafikk på ny stasjon og Vestfoldbane gjennom Strømsøåsen 11. august.

Først mandag 1. september blir den første ordinære hverdagen med togtrafikk gjennom den nye Drammenstunnelen. Da tas også hele stasjonsområdet i bruk med seks spor til plattform

– Grunnen er at vi må ha god nok tid til å gjennomføre alle tekniske tester før vi kan åpne for trygg og stabil togtrafikk på det nye dobbeltsporet, opplyser prosjektdirektør Eirik Harding Hansen.

Drøye to uker senere, torsdag 18. september, er det duket for offisiell åpningsmarkering på Drammen stasjon.

Nytt nasjonalt signalsystem forsinket

Harding Hansen opplyser til DRM24 at det ikke er arbeidene knyttet til infrastruktur i Drammen med stasjon eller jernbanetunnel som er problemet. Det er forsinkelser knyttet til det nye nasjonale signalsystemet (ERTMS), som egentlig skulle blitt satt i drift i sommer, som er årsaken.

- De fysiske arbeidene i tunnell og stasjon blir gjennomført på tid, men vi må nå sette det i drift med en videreføring av det gamle signalanlegget som en midleridig løsning. Derfor må dette omprosjekteres og planlegges. Denne overgangen har krevd mye ressurser, og har ført til forsinkelser, sier Harding Hansen.

- Vi trenger litt ekstra tid for å være helt sikre på at alt fungerer som det skal før vi slipper trafikken til. Det handler først og fremst om sikkerhet og kvalitet, legger han til.

Alle tilgjengelige ressurser

Bane NOR opplyser om at de har omdisponert alle tilgjengelige ressurser fra andre prosjekter og divisjoner og styrket bemanningen på kritiske områder.

– Selv med ekstra ressurser ser vi nå at vi likevel trenger mer tid enn først antatt. Vi beklager ulempene dette medfører, men vi er opptatt av at reisende skal kunne stole på at jernbanen er trygg og stabil fra første dag, sier Harding Hansen.

Han mener det nye dobbeltsporet og Drammenstunnelen er en viktig investering for å gjøre togtilbudet bedre og mer robust for fremtiden.

– Disse ekstra ukene ser vi på som en nødvendig investering i sikkerhet, punktlighet og langsiktig kvalitet. Målet er at trafikken blir stabil fra dag én. Når prosjektet står ferdig, vil dette gi en enklere reisehverdag og styrke toget som bærekraftig transportform, sier Harding Hansen.

Powered by Labrador CMS