FERIE: Mange nordmenn har allerede booket sin ferie i år.

Over 9 av 10 charterreiser solgt i juni

Det ustabile sommerværet bidrar til stort press på restplasser til Hellas og Spania.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Det kommer frem i en pressemelding sendt ut av reiseselskapet TUI.  I følge TUI er Det er mange som har ventet til siste liten med å sikre seg årets sommerreise.

– Bestillingene økte med 15 % mandag denne uka sammenlignet med mandag forrige uke, hvor det også var høyt press på restplassene, opplyser kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Fyller seg opp

Men nå begynner chartersetene å bli mangelvare.

– Været teller alltid mye og sentralbankens rentekutt var en kjærkommen overraskelse. I juni har det til nå vært fulle fly, med bare noen få seter igjen.

– Når det gjelder pakkereiser med rutefly er det enklere å få tak i en reise i siste liten, for nå begynner charterreisene å bli mangelvare, sier Mørk-Løwengreen.

56 prosent endrer ikke reiseplaner

Den siste undersøkelsen fra Kantar Media, viser at det ikke er økonomien som holder oss igjen. 56 prosent svarer at de ikke endrer reiseplanene sine til utlandet på grunn av økonomi.

– Nordmenn elsker å gjøre kupp, også på reiser, så derfor er det nok ekstra mange som sitter lenger og venter enn tidligere, sier Mørk-Løwengreen.

1035 nordmenn ble spurt om de ville endre reiseplanene de neste 12 månedene på grunn av økonomi, og 56 prosent svarte nei. Det samme spørsmålet ble stilt i mai 2023, og da var andelen om svarte nei 50 prosent, en økning på 6 prosentpoeng.

– Velfortjent ferie 

Tilsvarende har gruppen som svarer ja, altså at økonomi har bidratt til endring i reiseplanene, også hatt en nedgang på 2 prosentpoeng samme periode, fra 36 % i mai 2023 til 34 % denne sommeren.

– Reiselysten er upåklagelig og vi kutter heller ned på andre ting i hverdagen for å ha råd til å ta oss en velfortjent sommerferie i et land med solgaranti, sier Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI Norge.

PÅVIRKET: De yngste kjenner mest på utfordringer knyttet til ferie-budsjettet.

– De yngste kjenner mest på det

Det er i aldersgruppen 18 -34 år det er flest som oppgir at reiseplanene er påvirket av økonomi, med 42 % som svarer ja. I følge undersøkelsen velger de heller en kortere reise eller en reise til et mer budsjettvennlig land. Og all inclusive er nå førstevalget for alle aldersgrupper.

– Nå er all anclusive også førstevalget for generasjon Z. Kvaliteten på mattilbudet er blitt mye høyere med årene. Nå er det bugnende buffeer og gjerne også restaurantbesøk med bordservering inkludert.

– Det er lettvint og du får full kontroll over mat og drikkedelen av budsjettet, sier Mørk-Løwengreen i TUI.

Det er flere som velger budsjettvennlige reisemål som Bulgaria og Albania, men allikevel er det klassiske reisemål som Kreta, Rhodos og Mallorca som dominerer.

– Langt over halvparten av gjestene våre velger Hellas eller Spania også i sommer, avslutter Mørk-Løwengreen.

Powered by Labrador CMS