Går mot Black Friday-rekord

På tross av undersøkelser som sier det motsatte, viser Elkjøps salgstall at nordmenn handler for mer enn før under Black Week. Fredag går handleperioden inn i finalen og mange planlegger å sikre seg julegaver.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Kampanjen har også i år vært omdiskutert i mediene og Forbrukerrådets undersøkelser viser at færre vil handle under Black Week. Likevel viser Elkjøps salgstall det motsatte.

- Vi kjenner oss ikke igjen i bildet som tegnes av Black Week. Det gjør åpenbart ikke kundene våre heller, for salget vårt øker for hvert år. Det viser at dette er en etablert handleperiode nordmenn planlegger for, sier Kristian Willanger, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Dette handler viBlack Week har flyttet julehandelen til november og i år spår NHO og Virke tidenes rekorder. I lang tid har mange hverken hatt evne eller vilje til å pusse opp, denne høsten har det skjedd en endring i følge Elkjøp.

- Vi ser klart at folk har litt tykkere lommebøker og igjen investerer i oppussing og ny teknologi. Kjøkkensalget har blant annet nådd nye høyder med en tosifret vekst, i tillegg til at robotstøvsugere ser ut til å ha blitt allemannseie. Vi ser også en vekst på 20% i salget av Windows PC-er, og nordmenn kjøper nå mest AI-PC-er i hele Europa. Sist, men ikke minst rigger vi oss allerede for sommerens VM-fest. Dagene rundt VM-kvalifiseringen økte TV-salget med 60% sammenlignet med samme periode i fjor. Og vi kjøper stadig større skjerm - salget av TV-er på over 80 tommer har økt med over 20% denne høsten, forklarer Willanger.

Topper seg fredag

Selv om julehandelen og Black Week har pågått en stund allerede er Black Friday fortsatt dagen mange venter på.

- Kampanjen kommer med årets laveste priser. Derfor er det smart å handle julegavene nå. Det bekrefter også salgstallene våre at de fleste har skjønt. Flere tilbudsdager gir bedre tilgjengelighet, og mindre kø og kaos i denne perioden. Det er både vi og kundene tjent med. Så er det ikke til å komme utenom at denne fredagen er selve finalen. Det vil vise seg i både tilbud og kundestrøm. Vi er klare for storinnrykk over hele landet og gleder oss til hjelpe kundene, sier Kristian Willanger.

Powered by Labrador CMS