Kommunen har laget «språkprofil» for å kommunisere klarere
Én av tre forstår ikke informasjonen som kommer fra kommune, fylke eller stat. Nå skal Drammen kommune gjøre seg bedre forstått - blant annet ved å skrive «målgruppetilpasset».
DRAMMEN: Drammen kommune har laget en språkprofil for de ansatte i kommunen. Språkprofilen beskriver hvordan ansatte kan gå fram for å skrive på en måte slik at innbyggere og andre finner fram til informasjonen, forstår det som står der og kan bruke informasjonen til å gjøre det de skal, opplyser kommunen i en pressemelding.
For tungt og komplisert
– Hovedårsaken til at så mange ikke skjønner informasjon fra det offentlige, er at vi bruker et språk som både er for tungt og for komplisert. Det må vi gjøre noe med, sier kommunedirektør Trude Andresen i Drammen kommune.
I tillegg til å utvikle en profil som skal være et verktøy for alle i kommunen som jobber med språk, er det satt sammen en gruppe ansatte som er spesielt godt skolert på klart språk. Denne gruppa blir kalt språkvenner, og skal gi språklig råd og hjelp til kollegaer. Det er også gjennomført kurs i klarspråk for alle ansatte som har ønsket å lære mer om hvorfor klart språk er viktig og hvordan de kan skrive et klart språk tilpasset mottakeren.
Tilpasset målgruppa
Alle offentlige virksomheter skal skrive klart og målgruppetilpasset, opplyser kommunen. Dette er bestemt blant annet i språklova.
– Språklova stiller krav til offentlige organer om at vi skal kommunisere med et klart og korrekt språk som er tilpasset målgruppa. Språket vi bruker, skal respektere og ta hensyn til mangfoldet i samfunnet. Dette betyr at vi alltid må ha mottakere i tankene når vi skriver på vegne av Drammen kommune, sier Andresen.
Forbedring av brev
Arbeidet med klarspråk i kommunen omfatter all kommunikasjon med innbyggere, næringsliv og andre som kommunen kommuniserer med. En viktig kanal er brev. Noen av brevene som går til foreldre i forbindelse med skolestart og noen brev til dem som har søkt byggesak, er nå lagt under lupen. De opprinnelige brevene er testet på innbyggere i Drammen. Når de er gjort mer klarspråklig, skal de testes igjen for å finne ut om de er lettere å skjønne etter omskrivingen.
Nye brev skal gjennomgås for å sikre at mottakeren skjønner hva brevet formidler.
Penger spart og mer fornøyde innbyggere
Loven krever at kommunen skriver klart. Men det finnes flere gode grunner til å kommunisere på en måte som mottakeren skjønner. Når innbyggere skjønner hvilke prosesser som foregår, kan de også lettere medvirke og delta i utviklingen av kommunen. Et annet argument for klarspråk er at det ivaretar innbyggeres rettssikkerhet fordi kommunikasjonen gjør det mulig å skjønne hvilke rettigheter og plikter du har som innbygger, skriver kommunen.
- I tillegg er det kroner spart for kommunen, og irritasjon og tidsbruk for innbyggeren, når man slipper å ringe kommunen for å få hjelp til å skjønne hva som står i brevet.