
Gangbrua ønsker velkommen
Utfordringene er løst, forsinkelser og ventetid over. Mandag åpner gangbrua mellom Brakerøya stasjon og det nye sykehus og helseparken, Drammens nye helsebydel.
BRAKERØYA: En
mørk og regnfull sommernatt for et drøyt år siden ble den heist på plass. 315
tonn stål hang i en krok i en kjempekran med en mindre kran som assistent.
Kranteamet og prosjektledelse var ikke bekymret for nattemørke og regn men for
vind. Om vinden ble for sterk kunne den dreie hele den 78 meter lange
konstruksjonen. Med katastrofale følger.
Dagløftet ble utsatt og om natten ble
det gitt grønt lys. Den røde stålkonstruksjonen ble forsiktig løftet opp fra
byggeplassen på taket av parkeringsgarasjen under den kommende helseparken.
Meter for meter ble den svingt i en bue mot sykehuset og videre mot stasjonen.
Med centimeterpresisjon ble brua plassert på to støttekonstruksjoner i
stål. Lettelsen var stor da den ble festet
til støttepilarene, stålwaierne fjernet – og operasjonen fikk
godkjentstempel.



Glassleverandør konkurs
Men den vellykkede starten på
gangbruprosjektet ble etter hvert avløst av problemer og bekymringer. Det var
særlig leveringen av glassfasadene til brua som skapte problemer. Over 2000
kvadratmeter spesialglass var bestilt til å dekke fasadene av brua.
Men så gikk
produsenten konkurs. Dette ble omsider ordnet, men det skapte store forsinkelser.
En del av arbeidene måtte gjøres under stopp i togtrafikken og det bidro også
til utsettelser.

- Nå er vi i sluttfasen. Det gjenstår noen mindre arbeider knyttet til
sikkerheten, men disse brikkene faller nå på plass. Brua åpner for fotgjengere
mandag og alt skal stå klappet og klart til den offisielle åpningen 20. august.
Det sier Torgrim Dalseg. Han er prosjektleder for brua som bygges i Helsebygg
HFs regi. Og han viser DRM24 rundt på
byggeplassen der håndverkere og fagfolk er i full sving med innspurten.

Bru – ikke undergang
Det litt slitne industriområdet på
Brakerøya ble valgt som sykehustomt av flere grunner, bl.a. sentral beliggenhet
og nærheten til vei og jernbane. Men jernbanen var også en barriere som måtte
brytes.
Adkomst på vei ble løst med en ny firefelts undergang under jernbanen
til en ny rundkjøring på Strandveien. Tidlig i planprosessen ble det foreslått
en fotgjengerundergang mellom jernbanen og sykehuset. Dette ble endret til en
bro fordi en undergang ville bli teknisk komplisert, svært kostbar og virke
avskrekkende på enkelte. Regningen for bruprosjektet vil bli på ca. 150
millioner kroner.
Nå står altså brua klar og blir utsiktspunkt
for bydelen. Og et bindeledd til den kommende Fjordbyen på Lierstranda som
ligger i gangavstand litt lenger øst.

