PÅ NYTT GAZA-TOKT: Arne Birger Heli, Gaza-aktivist og nestleder i Palestinakomiteen i Buskerud, er sentral i nytt forsøk på å skaffe nødhjelp til Gaza sjøveien - her med-båten «Handala», en tidligere fiskebåt fra Lofoten, som har vært på solidaritetstokt i Europa i sommer.

Med i forsøk på å bryte blokaden av Gaza fra sjøen

Et omfattende internasjonalt nettverk er i ferd med å organisere sendinger med nødhjelp til Gaza – sjøveien. Norge er deltaker gjennom «Ship to Gaza», forteller kaptein Arne Birger Heli fra Drammen – nettopp kommet hjem fra kick-off møte i Istanbul.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Ship to Gaza Norge har som del av den internasjonale «Freedom Flotilla» forsøkt å bryte blokaden av Gaza flere ganger. Hver gang har det endt med at båtene har blitt bordet av israelsk marine, mannskap har blitt arrestert og satt i fengsel, og båtene har blitt konfiskert. Heli var en av dem som ble satt i Israelsk fengsel ved forrige forsøk.

Ship to Gaza har nå en ny båt, Handala, som etter planen skal sette kurs mot Gaza i mai neste år, blant andre med Heli som kaptein. Men nå har det altså oppstått et helt nytt tiltak, av en størrelse som setter alle tidligere forsøk i skyggen.

- Vi har blitt invitert til å være med i en svær organisasjon som satser på å nå frem til Gaza – kanskje allerede i løpet av desember. Nøden er helt akutt, og det som kommer på lastebiler fra Egypt er dråper i forhold til behovet. Tiltaket «The international campaign to save Gaza» er ganske nystartet, men er allerede kommet veldig langt i å kunne realisere planene. De har satt seg som mål å sende store båter med tusenvis av tonn med nødhjelp, medisiner og andre livsnødvendigheter.

- Men hva blir lille Norge sin rolle i det hele – er det tanken at den tidligere fiskebåten Handala skal være med i en armada?

Klar til å dra

- Nei, det ville rett og slett tatt for lang tid for Handala å komme frem. Tanken er at det skal gå båter fra ulike havner i Middelhavet. En båt er allerede stilt til disposisjon med mannskap. Andre båter kan bli leiet eller kjøpt, og da kan det være snakk om at vi vil bli bedt om å stille som mannskap, forteller Heli.

-  Så da kan jeg nevne at Ship to Gaza Norge alltid er interessert i å komme i kontakt med sjøkyndige folk som kunne tenke seg å være med på noen strekninger – korte eller lange; hvor og hvor lenge er helt frivillig. Det kan være pensjonerte kapteiner, styrmenn, matroser, navigatører - eller andre som har en jobb som gjør at de kan mønstre på for et gitt tidsrom. Om vi vil bli kalt ut til å delta nå vet vi ikke ennå – jeg sitter litt ytterst på stolen, klar til å dra, sier Arne Birger Heli til DRM24.

Gaza har bare en liten havn, som egentlig er en molo, i Gaza by. Den er nå bombet i stykker, men planer er på plass for å bygge nye havner hvor skip med nødhjelp kan ankre opp. (Foto: Savegazza.com)

Tyrkia leder an

Paraplyens hjemmeside savegazza.com opplyser at initiativet har kommet fra en rekke arabiske land, men også andre land som Tyrkia, Malaysia, Indonesia og Pakistan – alle land som har hatt langvarig engasjement i eller for Gaza. Malaysias sykehus i Gaza ble lagt i ruiner etter israelsk bombeangrep 7. november. Det indonesiske sykehuset var ett av Gazas aller største, og ble først omringet av israelske tanks og beskutt i flere dager, før det ble bombet i stykker fredag 24. november, bare timer før bombepausen skulle starte. Fra Pakistan har ett tusen leger søkt om innreise til Gaza for å avhjelpe den humanitære og medisinske katastrofen.

- Tyrkia har vært helt sentral i forsøkene på å bryte blokaden til Gaza gjennom mange år. Det var på det tyrkiske skipet Mavi Marmara israelerne skjøt og drepte ti deltakere i mai i 2010, forteller Heli.

- Etter det har den tyrkiske organisasjonen som eier skipet, IHH, samlet inn enorme summer – det vil si, små summer fra veldig mange mennesker over lang tid. Så de har kraftige økonomiske muskler til å dra i gang dette nye forsøket. De syntes det var spesielt viktig at vi, som en norsk og dermed vestlig organisasjon, er med i dette tiltaket, som har et tyngdepunkt i Midtøsten og Asia.

Trygg seilas?

- Det står i informasjonen at Savegazza vil innhente garantier for en trygg reise i forkant – hvordan ser de for seg at det skal kunne skje? Om Israel gir sikkerhet for at båtene ikke skal bli angrepet, da har de vel på forhånd godkjent anløp, og da er vel blokaden opphevet, da? Og hvis Israel sier nei, så faller hele prosjektet?

- Det er hovedsakelig snakk om å dra når en våpenhvile er innført. Det kan også virke litt komplisert å forstå, men Israel vil ulike ting. De ødelegger veldig mye nå, og samtidig vil de at andre skal komme inn og gjøre reparasjonsarbeidet. De er for eksempel i forhandlinger med EU på initiativ fra Kypros, som vil sende hospitalskip fra Kypros, som også er lastet med medisinsk utstyr, sier Heli.

Mye ressurser

- Og disse organisasjonene som står bak Savegazza har sterk støtte helt til toppen i de ulike landene. Dette er folkerike og i flere tilfeller mektige land, som vil stå i direkte forbindelse med israelske myndigheter. Det er til og med nå snakk om at det skal bygges en havn som også større båter kan ankre opp i, for å få landsatt varene. Gaza har bare hatt en havn i form av en liten molo i Gaza by, men den er også nå bombet i stykker.

- Så om Ship to Gaza hadde oppnådd å komme gjennom blokaden, så ville det ikke vært en havn å ankre opp i likevel?

- Jo, båter på Handalas størrelse stikker ikke lengre ned enn tre meter, så vi ville kommet frem, selv med en ruin av en molo. Nå er det jo ingen som vet hva som er situasjonen i mai, men vi kan vel i alle fall gå ut fra at Gaza vil trenge hjelp i lange tider fremover. Derfor vil Ship to Gaza alltid ha bruk for sjøkyndige folk, sier Drammens-kapteinen, som kanskje skal feire jul eller nyttår på en båt mot Gaza.

Powered by Labrador CMS