Mercedes' nye eksos-brøl peker nese til elbilene
Mercedes-AMG CLE 53 Coupé kombinerer muskuløse linjer med en brølende rekkesekser på 449 hestekrefter.
BIL OG MOTOR: - CLE 53 4MATIC+ er en muskuløs og linjelekker coupé, med dynamiske kjøreegenskaper og en kraftig rekkesekser. Dette er bilen for de som verdsetter harmonien mellom kraft og eleganse, og samtidig ønsker en kjøreopplevelse som ikke bare vekker lidenskapen, men også inspirerer til nye eventyr på veien, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen i en pressemelding.
Bilen får en startpris på 1.556.000,-
Rekkesekser med 449 hestekrefter
CLE 53 4MATIC+ Coupé benytter en oppgradert versjon av M256-motoren på 3-liter med seks sylindre. Den leverer en effekt på 449 hestekrefter og et dreiemoment på 560 Nm. I samspill med den nye elektriske kompressoren, tilbyr denne en overboost-funksjon med et midlertidig dreiemoment på 600 Nm i opptil 12 sekunder. Bilens innovative integrerte startgenerator bidrar med et ekstra krafttilskudd på 23 hestekrefter og 205 Nm, og understøtter det avanserte 48-volts elektriske systemet.
Med fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk og 9-trinns AMG SPEEDSHIFT girkasse, fordeles kreftene lynraskt, og gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder. Den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t kan økes til 270 km/t med den valgfrie AMG Driver's Package.
Kraftfull, muskuløs og smidig
Designmessig skiller CLE 53 4MATIC+ Coupé seg ut med utvidede for- og bakskjermer, og med en sporvidde som har økt 58 millimeter foran og 75 millimeter bak, sammenlignet med en standard CLE. Den dynamiske fronten med AMG-spesifikk grill og «power domes» på panseret gir den nye modellen et kraftfullt utseende.
AMG RIDE CONTROL bidrar til økt smidighet og mer nøytral atferd i svinger. Stålfjæringen har adaptiv justerbar demping, og gir både enestående kjøredynamikk og et høyt nivå av kjørekomfort. Dempingen tilpasses individuelt for hvert hjul basert på kjøresituasjonen og veiforholdene. Dette skjer raskt og presist gjennom separate ventiler i demperne. Videre kan demperkarakteristikken velges i tre nivåer, noe som muliggjør en merkbar forskjell mellom langdistansekomfort og sportslige kjøreegenskaper.
Bakakselstyring for bedre manøvreringsevne og stabilitet
Bakakselstyring er standard og gir en maksimal styrevinkel på opptil 2,5 grader, der bakhjulene svinger i motsatt retning av forhjulene ved hastigheter på opptil 100 km/t (variabelt avhengig av AMG DYNAMICS-innstillingen). Dette fører til en virtuell forkortelse av akselavstanden og resulterer i betydelig mer smidige kjøreegenskaper og bedre manøvreringsevne. Dette betyr at svingradiusen reduseres, noe som er spesielt merkbart under parkering.
Ved hastigheter over 100 km/t (variabelt avhengig av AMG DYNAMICS-innstillingen) svinger bakhjulene parallelt med forhjulene i opptil maksimalt 0,7 grader. Den virtuelle forlengelsen av akselavstanden har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.