TAPTE MYE TID: Anders Grøndal tapte tid gjennom hele dagen til de raskeste, og måtte nok engang konstatere at bilen, som forøvrig er solgt, ikke ville spille på lag. Her fra SS6 Letmolia, en av norges raskeste rallyetapper på grensa mellom Sigdal og Øvre Eiker.

Sigdalsrally: Dårlig dag for drammenserne i første NM-runde

Frank Tore Larsen kjørte ut og måtte bryte, mens Anders Grøndal hadde hadde mest lyst til å legge rattet på hylla for godt etter en skuffende dag i Sigdals dype skoger.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Før løpet var fjorårets NM-vinner Frank Tore Larsen fra Steinberg med startnummer én blant favorittene, sammen med tidenes gullgrossist i NM-sammenheng, Anders Grøndal fra Drammen, som alltid er å regne med i teten av den gjeveste rallyklassen.

Med et særdeles sterkt startfelt var ingenting avgjort på forhånd, men det var «hjemmefører» Frank Tore Larsen fra arrangørklubben NMK Modum og Sigdal som var raskest gjennom første etappe på SS1 Letmolia-Bingen.

I motsetning til erkerival Anders Grøndal som tapte tid til de raskeste allerede fra start, knivet Larsen om sekundene i teten helt frem til 2. prøve på SS6, Letmolia, hvor han midt på etappen fikk en punktering og endte i nærmeste brøytekant - uten mulighet til å fullføre.

- Med punktering foran er det vrient å gå inn i "4H" og vi ble dessverre stående fast i brøytekanten. Vi klarte å øke en smule på tempoet på den midterste loopen på etappene øst for Sigdal, og var for alvor med i den svært tette seierskampen. Utrolig kjedelig, oppsummerer Larsen.

Både de to ombord og bilen skal imidlertid ha sluppet helskinnet fra det, og er klare til start igjen allerede ved neste NM-runde - Hadeland om to uker.

I BRØYTEKANTEN: Frankt Tore Larsen.

Oppgitt Grøndal vurderer fortsettelsen

Anders Grøndal derimot, er mer usikker på fortsettelsen etter nok et rally med en bil som ikke spilte på lag. Grøndal, med startnummer fire, endte til slutt på en 5. plass, hele tre minutter bak totalvinner Eyvind Brynildsen.

- En dag jeg bare har lyst til å glemme så fort som mulig. Den verste dagen jeg har hatt i en rallybil hvor jeg ikke har hatt krasj, oppsummerte Grøndal overfor NRK.

Grøndal pekte på at han nok en gang ikke finner flyten med bilen, som gjør at han blir nervøs bak rattet til tross for en «kjempejobb fra mekanikerne». Etter han erstattet den gamle Ford Fiestaen med den nye MKII R5-bilen, har Grøndal tilsynelatende bare fått det til å stemme skikkelig på asfaltprøvene sommerstid.

- Vi har prøvd alt som er å prøve, men sånn som det er nå sitter jeg bare og er redd når jeg kjører bilen innover prøvene og er ikke komfortabel i det hele tatt. Rally skal være gøy, sa en tydelig frustrert Grøndal.

Nå vurderer mannen med flest kongepokaler i rally hva som skjer med fortsettelsen. Bilen er allerede solgt og skal i utgangspunktet overleveres ny eier etter Numedalsrally, det vil si etter de to neste rundene med vinter-rally.

- Vi får se om vi gjør dette noe mer og om det blir noe neste gang, sa en oppgitt Grøndal etter målgang.

Til DRM24 forteller Grøndal at bilen trolig nå blir levert ny eier med en gang, istedenfor å vente til etter de to neste rundene.

- Vi får se hva som skjer, sier Grøndal.

Lite snø, men gode rallyforhold

Værgudene hadde sørget for massiv snøsmelting med mildværet i dagene før helga, hvilket sørget for et mindre snørikt, men desto mye raskere rally enn det pleier.

Med et knallhardt underlag bestående av vekselvis isdekke, frosne grusveier og asfalt, var det mange av førerne som var henrykte over «spikerfeste» og raske forhold - og det ble også kjørt så gnistene stod av ispiggene.

På pallen endte til slutt Ole Christian Veiby kun to tiendeler bak sammenlagtvinner Brynildsen, etterfulgt av Marius Aasen og veteran Trond Sveinsvoll som rappet fjerdeplassen seks hundredeler foran Grøndal.

SPIKERFESTE: Faste forhold og lite snø sørget for raske tider under årets Sigdalsrally.
Powered by Labrador CMS