Eiere og ansatte markerte åpningen her i det splitter nye klargjøringssenteret med kapasitet på 200 biler i døgnet. F.v. regionsjef Jan Fjeld, Phil Maarten van der Werve (eier), regionsjef Christina Riise Pedersen, Patrick van der Werve (eier) og Poul van der Werve (eier).

Biltransport-suksess utvider med nytt kjempeanlegg på Lierstranda

Norsk Biltransport har blitt en viktig brikke mellom import og forhandlere av nye biler, og har ved hjelp av virksomheten i Drammen på kort tid blitt en av de store aktørene i et ekspansivt marked.

Publisert Sist oppdatert

LIER/DRAMMEN: Tidligere i høst markerte selskapet åpningen av det nye anlegget på 100.000 kvadratmeter med besøk av bilimportører, kunder og samarbeidspartnere.

Med rykende fersk asfalt på den enorme lagringsplassen for nye biler utenfor, og topp moderne anlegg innenfor dørene i et totalrenovert lokale hvor Bring tidligere hadde utleveringssentral på Lierstranda, er Norsk Biltransport strategisk plassert for mottak og distribusjon av biler fra havna i Drammen.

- Vi har gått fra å være små til store, fra 25 til 150 ansatte og regner med å etablere flere arbeidsplasser her etter hvert. Vi har doblet omsetningen det siste året og har i dag større pågang enn vi har kapasitet til å ta på oss. Det er moro at markedet vil ha oss, sier regionssjef Jan Fjeld i Norsk Biltransport, kåret til Gasellebedrift i 2019.

Sammen med kollega Christina Riise Pedersen, begge fra Drammen, deler de ansvaret for hele Norge seg imellom fra det nye kontoret på Tømmerterminalen, og jobber med sentralavtaler med både bilimportører og bilprodusenter.

NYTT ANLEGG: Anlegget på 100 mål strekker seg over store deler av området bak tømmerterminalen og utfyllingen til fjordbyen innerst i Gilhusbukta.

Hard konkurranse - stort behov i markedet

Selskapet ble etablert i 2014 av Patrick og Philip van der Werve, og startet opp i det små med logistikk-tjenester rundt brukte biler. Det viste seg imidlertid at behovet var stort, og driften ekspanderte raskt til å bli en landsdekkende aktør.

Da drammensbaserte ATS gikk konkurs i fjor som en av de to store aktørene i bransjen, var det Norsk Biltransport og Access som stod igjen som de største konkurrentene. 

Regionssjef Fjeld var tidligere ansatt hos ATS, og fikk tilbud om jobb hos den gamle konkurrenten. Etter det har han ikke sett seg tilbake, og trives åpenbart med å være i utfordrerposisjon i markedet.

- Flere av importørene som får sine biler over Drammen er allerede kunde hos oss og forhåpentlig vil det bli flere i fremtiden, sier Fjeld.

Til tross for at Access tok over mye av «konkursboet» etter ATS, spiser Norsk Biltransport stadig markedsandeler og tar over agenturet på flere bilmerker. De har i dag etablerte merker som Mazda på kundelisten, men får også stadig nye og hurtigvoksende elbil-merker inn i «stallen».

De nye el-SUV-ene til merket Fisker står linet opp i rekke på Lierstranda, et av flere hurtigvoksende merker hos Norsk Biltransport du vil se mange av på veien i årene fremover.

Tilbyr flere tjenester

I takt med at virksomheten vokser og utvides, tilbyr selskapet nå også enda flere tjenester rundt logistikken av nye biler som er aktuelt for kundene.

- Vi har allerede startet opp med rustbehandling og klargjøring i eget klargjøringssenter i det nye anlegget vårt, og vil i fremtiden være en operatør som kan tilby alt i kjeden av håndtering fra bilene ankommer kaia i Drammen til distribusjon av biler til hele Norge, sier Fjeld.

Men det er ikke bare importører og bilprodusenter på kundelista. Også privatmarkedet, lokale bilforhandlere og brukte biler er en målgruppe for understellsbehandling og klargjøring.

- Mange av forhandlerne selger inn understellsbehandling til sine kunder når de kjøper ny bil da det ikke er alle importører som behandler bilene før levering ut fra importhavn, sier Fjeld.

KLARGJØRING: Her i de spliter nye hallene for antirustbehandling

Lading av elektriske biler blir også en stadig mer elementær del av bilhåndteringen, og anlegget har derfor investert i flere topp moderne hurtigladere.

Ellers er parkeringsplass og lagring naturligvis et vesentlig element for en transportør, og med kapasitet på 5.000 biler på Lierterminalen har selskapet mulighet til å være fleksible med tanke på levering.

- Vi har vært flinke på å tilby tjenester de andre ikke ville ha, og jeg tror vi utmerker oss på service og fleksibilitet, sier Fjeld.

Powered by Labrador CMS