STOR NYHET: Selgerkorpset hos Grøndal Bilbutikken på Gulskogen, f.v. Sander Ski (t.v.), William Hassel Langum og Anders Grøndal under en aldri så liten verdenspremiere denne uka.

Store forventninger til ny el-SUV

– Dette blir en viktig modell for oss, fastslår Stein Grøndal i Grøndal Bilbutikken om den helelektriske Ford Explorer. Nykommeren har i disse dager verdenspremiere under Oslo Motorshow, og var på en rask Drammens-visitt i forkant av lanseringen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: – Det ble et vellykket besøk hos oss, og svært mange av kundene våre benyttet anledningen til å stikke innom en tur denne dagen. Resultatet ser ut til å bli levering av mange nye Ford Explorer neste år, sier Grøndal til DRM24.

Han kan fortelle at den nye elbilen tydelig falt i smak hos mange – både designmessig og med tanke på praktiske egenskaper og plass.

– Dette blir den største nyheten for oss i år, og nå gleder vi oss til å få priser og flere detaljer teknisk.

– Prisene er ikke klare?

– Nei, foreløpig har vi ikke fått hverken priser eller rekkevidde, utover at det er lovet at bilen skal være høyst konkurransedyktig, sier Grøndal, som mener en kvalifisert gjetning tilsier priser under 500.000 kroner, og god rekkevidde - i likhet med Mustang Mach-e.

– Helt uoffisielt gjetter jeg på rundt 520 kilometer WLTP. I dagens turbulente bilmarked tror jeg det kan være smart av Ford å vente litt med denne informasjonen, legger han til.

Viktig segment

Den nye modellen er en helt annen type bil enn suksessrike Mustang Mach-e.

– Ja, mens Mustang er en mer sportslig bil, er Explorer en ren SUV-type. Både slik og i fysisk størrelse står den godt til Mustang, sier han videre.

Ford Explorer er en rommelig SUV i mellomklassen. Bilen er 4,47 m lang, 1,87 m bred og 1,62 meter høy. Akselavstanden er 2,77 m. Dermed er den vesentlig mindre enn sin fossile storebror, som er blant de aller største SUV-ene.

Bagasjerommet tar 450 liter, som kan økes til 1.422 liter med nedfelte seter. Gulvet i bagasjerommet har justerbar høyde, med skjult rom for småting man vil ha ute av syne. En praktisk skiluke hører med, og Explorer kan trekke tilhenger på 1.200 kg. Tillatt taklast er 75 kg.

– Til finessene ellers hører justerbar helningsgrad på den store skjermen, og bilen kan ta imot maksimalt 150 kW ved lading. Under gunstige forhold kan den lade fra 10 til 80 prosent på 25 minutter. Ford Explorer kan også leveres med varmepumpe. Bilen produseres i Tyskland, forteller Stein Grøndal til slutt.

Powered by Labrador CMS