TV-BONANZA: Avdelingsleder for lyd og bilde, Tom Erik Tørrisplass, solgte 70 flatskjermer fredag.

Elkjøp Krokstadelva doblet omsetningen fra Black Friday i fjor

Mens mange kjøpesentre og butikkjeder opplevde synkende interesse på den store handledagen, knuste Elkjøp alle rekorder.

Publisert Sist oppdatert

NEDRE EIKER: I år har det nemlig vært Black Friday-tilbud gjennom hele uka, noe som har ført til mindre trøkk på «selve dagen». Men ikke hos alle. 

Elkjøp sørget for å knuse alle rekorder, og i Krokstadelva mer enn doblet butikken omsetningen fra fjoråret. Tidlig på morgenkvisten stod kundene i kø før butikken åpnet.

- Vi har hatt differenserte tilbud gjennom hele uka, men klinte til skikkelig på fredag, noe vi merket på besøket, sier avdelingsleder for lyd og bilde, Tom Erik Tørrisplass til DRM24.

Tørrisplass mener at noe av oppskriften har vært ulike tilbud ulike dager, og kraftig reduserte priser på et bredt sortiment av varer, ikke bare lokkevarer. 

Tomme for tilbudsvarer før lunch

El-kjeden hadde kraftig reduserte priser på et stort produktspekter, mange av de mest populære varene ble revet allerede før lunch fredag. Spesielt mye gikk det av brunevarer, TV-er og elektronikk.

- Vi solgte ekstremt mye flatskjermer, og var tomme for en rekke modeller etter få timer. Mot 3-5 TV-er på en normal dag solgte vi 70 flatskjermer fredag, forteller Tørrisplass. 

Den mest solgte modellen var en 55-tommers Samsung 8-serie til halv pris, satt ned til 8.995,-. Totalt solgte varehuset flatskjermer for omlag 900.000 kroner fredag.

Kun digital markedsføring

Og årets salgsboom hos Elkjøp kan ikke tilskrives de tradisjonelle tilbudsavisene som jevnlig dumper ned i postkassene.

- Til en forandring var hele uken kun markedsført digitalt. Det har også med at vi forsøker å tenke miljø, forteller varehussjef på Elkjøp i Krokstadelva, Vegard Bye. 

Salget led med andre ord ikke nevneverdig av den grunn, heller tvert imot. 

- Dette har blitt en forbrukerdag fremfor noe annet, mange mener jo at det er dumt å gi bort penger, men det er moro å få kunder i butikken. Også lørdag hadde vi en svært god dag, sier Bye.

Ny kortrekord

Nordmenn dro kortet nesten 8,7 millioner ganger under årets Black Friday. Gjennomsnittlig brukte med andre ord hver eneste nordmann kortet 1,6 ganger, en total økning på 8,7 % fra den elleville handledagen i fjor.

– Aldri før er kortene benyttet så mange ganger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge i en pressemelding fra Dinero.

– Basert på kortstatistikken kan det virke som tiden mellom klokken 11 og 18 var mest hektisk for handelsstanden. Det var også mange som handlet videre utover kvelden, for det var betydelig mer kortbruk frem til klokken 22 enn det som er vanlig på en fredag, sier Tjore.

Omsetningsrekord fra 2014

Til tross for at kortbruken har opplevd en stor økning – både generelt i løpet av det siste året, og for Black Friday i seg selv – evnet ikke handleeldoradoet på fredag å knuse gamle omsetningsrekorder.
– Den dagen med høyest omsetning på kort er tilbake til 22. desember 2014 og var på 3,8 milliarder kroner, sier Tjore tilDinero.no.

«Cyber Monday»

Og selv om Black Friday for mange varte til og med lørdag, var ikke salgsfesten slutt der heller. 

Nytt av året for mange aktører er «Cyber Monday», som innebærer et døgns kampanjetilbud i nettbutikkene fra klokken 00.01 til 23.59 mandag.

Og skulle du fortsatt ikke ha greid å sikre deg tilbudsvarene før jul, frykt ikke - en ny undersøkelse viser at romjulssalget i mange tilfeller gir lavere priser enn Black Friday-salget.

LES OGSÅ: Nå er det «Black Friday» hele ukaLES OGSÅ: Undersøkelse: Romjulssalget billigere enn Black Friday

FREDAGSRUSH: Folk gikk «mann av huse» for å sikre seg tilbudsvarene på Elkjøp i Krokstadelva på Black Friday.
Powered by Labrador CMS