
Hybrid-suksess ga knallsterk Toyota-måned
Med fjerde generasjon hybridteknologi som fundament kjørte Toyota ut av oktober som månedens klare vinner. Med en markedsandel i distriktet på 16,9 prosent var forspranget til Volkswagen og Nissan på de neste plassene solid.
DRAMMEN: - Vi er svært godt fornøyd med resultatet, fastslår salgssjef Lars Tore Kalager i Toyota Drammen overfor DRM24 underveis på en testrunde med en ny C-HR.
- Den høye andelen kommer slett ikke av at det plutselig har dukket opp et skip fullastet med Toyota-er tidlig i måneden. For vår del har vi hatt bra med biler på lager, noe vi alltid er nøye med å passe på. Vi henter hovedsakelig bilene våre fra det nordiske sentrallageret i Malmø, som attpåtil er ganske nært, forteller Kalager.
Det kan godt være at enkelte andre leverandører ikke i samme grad klarte å levere, men vi klarte det i alle fall upåklagelig, sier Kalager.
LES OGSÅ: Toyota til topps i mai – scorer høyt på trygghet
Flere modeller bidrar
Han presiserer at en viktig del av suksessen ligger i den gode spredningen i salg på mange modeller.
På oktober-lista hadde Toyota tre modeller inne på 10 på topp. Yaris var best på 3. plass med 37 biler, Rav4 og C-HR var henholdsvis nummer sju og åtte, med 15 og 13 biler.
- Ved siden av hybridteknologien er dette en av våre viktigste suksess-faktorer, fastslår Kalager.
Han er spesielt fornøyd med suksessen til den helt utradisjonelle C-HR-modellen, som kom til Norge ved årsskiftet 2016/2017, og etter det har posisjonert seg som en av Toyotas aller viktigste modeller. I øyeblikket er den merkets nest mest solgte personbilmodell her i landet.
LES OGSÅ: Funnemark utvider: Bygger om bilbutikken for millionbeløp
Nye kunder
- Den er en klar suksess, og har hele tiden vært blant våre mest solgte biler. Det de fleste faller for, er det spennende og utradisjonelle designet. Ikke minst dette har vært med på å utvide kundegrunnlaget vårt. C-HR har skapt interesse hos nye og andre kjøpergrupper enn våre tradisjonelle, sier Kalager.
Han kan fortelle at Toyota-forhandleren i Drammen og Lier satser mye på oppsøkende virksomhet. Senest deltok man på en medlemskveld i Lions Club Lier.
- Ja, vi legger stor vekt på å være der kundene er så mye som mulig. Det er viktig å få vist seg frem, understreker han.
LES OGSÅ: Ærlighet varer lengst - også i bilsalg
- Har ikke «sovet i timen»!
Nå står Toyota-forhandlerne på spranget inn i et nytt år med lansering av en hel rekke viktige nye modeller, som eksempelvis Corolla og Camry.
- Dette blir et både spennende og viktig år for oss, og gledelig er det da at vi ser ut til å gjennomføre 2018 i overkant av forventningene, sier Lars Tore Kalager.
- Fortsatt handler det mest om fullhybrid?
- Ja. Vi kjører nå fjerde generasjon, og teknologien er mer velutviklet enn noensinne. Når noen spør meg om Toyota har sovet i timen, er det derfor lett å svare at det er det motsatte som er tilfellet.
- Vår teknologi er gjennomprøvd og videreutviklet siden 1997, mens mange andre i dag fortsatt holder på med første generasjon av alternativ teknologi. Hybridene våre går stort sett på strøm halvparten av tiden, og har derfor et snittforbruk som er så lavt at vi er godt i rute til å klare CO2-kravet på 95 g/km i 2020. Det er det nok ikke alle andre som kan si, legger han til.
LES OGSÅ: Toyota sommerens salgsvinner - Skoda mest frem
71 prosent strøm
Og testturen vår, hvordan gikk så den? Jo, testbilen gikk på strøm hele 71 prosent av turen, og endte med et gjennomsnittsforbruk på 0,31 l/mil. Miljøeffekten er med andre ord udiskutabel.
Vår testtur var ikke veldig lang, men den representerte mye av det som er vanlig i norsk hverdagskjøring – litt lyskryss, litt veiarbeid med køer og lysregulering, og en blanding av 50 – 80-soner. Snittfarten ble deretter, men til gjengjeld kunne vi notere et hyggelig lavt forbruk av bensin.
Klart størst
Som nevnt innledningsvis var Toyota det klart største bilmerket i drammensdistriktet i oktober, ifølge offisiell statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
10 på topp - merker:
1. Toyota - 80 biler, 16,9%
2. Volkswagen - 55 biler, 11,6%
3. Nissan - 50 biler, 10,6%
4. Volvo - 44 biler, 9,3%
5. BMW - 42 biler, 8,9%
6. Mercedes-Benz - 27 biler, 5,7%
7. Suzuki - 21 biler, 4,4%
8. Skoda - 20 biler, 4,2%
9. Mitsubishi - 17 biler, 3,6%
10. MINI - 14 biler, 3,0%
10 på topp – modeller:
1. Nissan Leaf - 49 biler, 10,4%
2. Volkswagen Golf - 39 biler, 8,2%
3. Toyota Yaris - 37 biler, 7,8%
4. BMW i3 - 25 biler, 5,3%
5. Volvo XC60 - 25 biler, 5,3%
6. Mitsubishi Outlander - 17 biler, 3,6%
7. Toyota Rav4 - 15 biler, 3,2%
8. MINI Countryman -14 biler, 3,0%
9. Toyota C-HR - 13 biler, 2,7%
10. BMW 2-serie - 12 biler, 2,5%
Elbilene fortsetter fremmarsjen
I oktober måned var 29,2 prosent av de nyregistrerte personbilene elbiler. Plug-in hybrider sto for 21,6 prosent, mens fullhybrider – i alt vesentlig Toyota pluss noen Suzuki – noterte seg for 18,4 prosent.
Fossilbilene fortsetter å tape terreng. Riktig nok var hver femte nye bil i oktober utstyrt med bensinmotor (20,5 prosent), mens diesel endte med rekordsvake 10,1 prosent.
LES FLERE SAKER OM NÆRINGSLIV HER
