
Kraftig økning av bruktimporterte elbiler fra USA
I fjor hadde Drammen 1540 amerikanskimporterte elbiler på havna. Hittil i år har det kommet 465 elbiler fra USA!
DRAMMEN: Am-car-spesialistene ved trafikkstasjonen på Lierstranda utenfor Drammen har akkurat avsluttet et hektisk og rekordartet 2017. 2018 tegner foreløpig til å bli minst like hektisk, uttaler Statens Vegvesen i en pressemelding.
I perioden 2004-2015 lå antallet USA-importerte kjøretøy i snitt på 900-1000 i året. I 2015 hadde dette tallet steget til 1400, hvorav elbiler utgjorde om lag 400.
Drammen hadde 2200 USA-importerte kjøretøy i 2017. Nå var andelen elbiler steget til 1540 - noe som tilsier cirka 70 prosent. Elbil-importen fra «over dammen» fortsetter å øke enormt nå i 2018. I januar og halve februar 2018 er det allerede kommet inn 465 elbiler fra USA.
Samlet antall lette kjøretøy til kontroll i Drammen i 2017 var 12154 mot 10338 året før.
LES OGSÅ: Teslas elleville desember!
Nye forskrifter
– Siden 2004 har vi hatt en spesialistfunksjon på godkjenning av importerte biler fra USA. Innføringen av ny kjøretøyforskrift 1. juni i fjor la samtidig økt press på våre ansatte og godkjenning av amerikanske kjøretøy, forteller kontorleder ved kjøretøyteknisk Nedre Buskerud i Region sør, Widar Stoltz.
Til DRM Live24 forteller han også at bruktbilene på havna hovedsaklig er importert av bruktbilforhandlere, og ikke privatpersoner.
- Det er mange særbestemmelser når det kommer til importering av biler, og det er mange kompliserte regler å sette seg inn i dersom man skal importere som privatperson.
- Det er blant annet mange som ikke vet at en bil må ha vært registrert i 6 måneder i USA før eksportering.
Overraskende få Tesla
På spørsmål om hvorfor han tror bruktbilforhandlerne importerer, er han klar i sin tale:
- Elbiler er fritatt alle avgifter og moms, selv importerte. Her kan man kjøpe en billig bil i USA med lav dollarkurs og gå i pluss til tross for prisen det koster å importere.
Tesla er en amerikansk elbil mange av oss kjenner igjen, men bilen er ikke like populær blant de amerikanskimporterte elbilene på havna:
- Her finner du overraskende få Tesla. Fra USA importerer flest Nissan Leaf, Fiat 500, BMW i3 og Toyota RAV4, forklarer Stoltz.
- EU er størst på Tesla!
Oppmykning av regelverket
De nye forskriftene er en oppmykning av regelverket. Det tillates nå blant annet amerikansk standard på lys og blinklys. Det åpnes også for import av tunge kjøretøy og tilhengere. Det gjelder også kjøretøy fra Canada.
Drammen trafikkstasjon leder dette godkjenningsarbeidet og har omtrent 70 prosent andel av alle amerikanske kjøretøy som kommer sjøveien til Norge.
Under seg har Drammen fire satellitter som står for om lag 30 prosent av godkjenningene. Det er Hafslund(Sarpsborg/Fredrikstad), Haugesund, Trondheim og Bodø.
– Elbilene er standard utstyrt og de godkjennes nesten utlukkende nede på Drammen bilhavn. Øvrige brukte amerikanske biler må inn til hallen på Lierstranda for godkjenning, sier Pål Erik Westeng.
Han synes jobben er hektisk, men både interessant og spennende. God kundekontakt og god informasjon til kundene er viktig i denne jobben, ifølge Westeng.
Am Car-teamet ved Drammen trafikkstasjon består av Erland Weberg, Svein Johansen, Runar Støleggen, Geir Aasheim og Pål Erik Westeng.
De får skryt av sjefen sin, Widar Stoltz, for den kjempejobben de har gjort spesielt det siste året når USA-importen har økt så kraftig. Og det endog med presset bemanning. De regner ikke med noe hvileår i 2018 heller. Kontorsjefen på Lierstranda ønsker også å berømme det gode samarbeidet de har med de fire satellittstasjonene rundt i landet.
LES OGSÅ: Storinnrykk av Tesla ga ny bilrekord på Drammen Havn


