FOSSIL-SUKSESS: Oddmund Bakken, Per Kristian Plassen og Kristian Marheim har god grunn til å smile fornøyd over Skoda-suksessen på Åssiden. Aller mest bidrar bestselgeren Skoda Octavia.

Skoda og dieselbiler topper salgstatistikken

For første gang på lenge ble det i august registrert flere nye biler med dieselmotor enn med noe annet motoralternativ i vårt distrikt.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Bensinmodeller fulgte nærmest, mens elbilene denne gang ble henvist til en uvant beskjeden 3. plass.

Som vanlig var det Skoda som satte fart på dieselandelen. Hos Albjerk Bil Drammen på Åssiden leverte man 55 nye biler med dieselmotor, av totalt 148 nye dieselbiler i distriktet. Disse tallene bekrefter Skodas klare ledelse som diesel-leverandør.

- Jo, vi har hatt en vanvittig måned, og det ser bare ut til å fortsette etter at takten har økt og økt utover i året. Her lever vi godt, selv om vi ikke har verken elbiler eller hybrider, sier salgssjef Kristian Marheim i en kommentar til Drammen Live24.

Albjerks nye anlegg på Åssiden har på kort tid posisjonert seg som landets nest største Skoda-forhandler. I år vil det bety salg av rundt 500 nye Skoda. Bare Oslo-kollegaen i Grenseveien er større.

500 skoda-er i året

- Hvorfor ble det en slik suksess-måned, Marheim?

- Det er det sikkert flere årsaker til, men uroen omkring ny og gammel målemetode har sikkert bidratt til at en del bilkjøpere har vendt seg til modeller som kan leveres i stedet for alternativer som plutselig ikke var aktuelle. 

- Dermed var det nok lett for enkelte å vende blikket mot bensin og diesel igien, sier Marheim, som slett ikke merker noen avmatning i markedet for Skoda, uavhengig av drivlinjealternativer.

- Hos oss vil kundene fortsatt ha diesel. Det kan virke som om folk har kommet seg over det verste hysteriet omkring diesel. En moderne Euro 6 dieselmotor er ikke noen utslippsversting, og allerede på 2019-modellene kommer en ny vesentlig forbedring, da alle våre modeller får AdBlue i tillegg.

LES OGSÅ: - Jovisst går det an å selge «fossilbiler»!

- Begynner å normalisere seg

- Vi leverer ikke sjelden dieselbiler innenfor Ring 3 i hovedstaden, og da tyder det på at ting begynner å normalisere seg igjen. Vi ser også tegn til at stadig flere vil slippe rekkevidde- og ladeangst, sier Kristian Marheim, som bebuder fortsatt høyt turtall med diesel i en hovedrolle for Skoda. 

Han kan fortelle at det stadig er allrounderen Octavia som er Skoda-bestselger i Drammen. 

- Da handler det nesten utelukkende om diesel, 150 hk, firehjulsdrift og automatgir. 

- Hva med nykommeren Karoq?

- Da Karoq ble lansert, hadde vi ventet at den ville selge bra med bensinmotor. Etter en litt forsiktig start, har Karoq-salget tatt seg kraftig opp – men med dieselmotor, ikke bensin, sier Marheim.

Volkswagen klart størst

Også i august var det Volkswagen som var klart største bilmerke i vårt distrikt, i følge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Med 101 registreringer endte VW med en andel på 15,8 prosent. 

Toyota var en like klar nummer to med 82 biler og 12,9 prosent, og Skoda fullførte suksessen sin med å ta en sterk 3. plass – 69 biler og 10,8 prosent!

Rekkefølgen videre:

4. BMW 68 biler – 10,7 prosent
5. Nissan 63 – 9,9
6. Audi 56 – 8,8
7. Hyundai 22 - 3,4
8. Kia 18 – 2,8
9. Suzuki 18 – 2,8
10. Ford 18 – 2,8
11. Peugeot 15 – 2,4
12. Volvo 15 – 2,4
13. Tesla 12 – 1,9
14. Renault 9 – 1,4
15. Mazda 8 – 1,3
16. Subaru 8 – 1,3
17. Porsche 8 – 1,3
18. Mitsubishi 7 – 1,1
19. Lexus 6 – 0,9
20. Opel 5 – 0,8

Leaf-takten fortsatt høy

Nissan Leaf var også i august suverent mest registrerte enkeltmodell i distriktet, med 53 biler og en markedsandel på 8,3 prosent. Igjen imponerer Skoda, med Octavia som nummer to med 32 biler og 5,0 prosent markedsandel. Dette var bare så vidt foran Toyota C-HR, som nådde 31 biler og 4,9 prosent.

Rekkefølgen videre ser slik ut:

4. VW Golf 26 biler – 4,1 prosent
5. VW Passat 26 – 4,1
6.Toyota RAV4 25 – 3,9
7. BMW 2-serie 22 – 3,4
8. Audi A3 20 – 3,1
9. BMW i3 19 – 3,0
10. VW T-Roc 19 – 3,0
11. Toyota Yaris 15 – 2,4
12. VW Tiguan 13 – 2,0
13. Skoda Kodiaq 12 – 1,9
14. Hyundai Ioniq 11 – 1,7
15. Hyundai Kona 11 – 1,7
16. Suzuki Swift 11 – 1,7
17. Skoda Superb 10 – 1,6
18. Peugeot 3008 9 – 1,4
19. Tesla Model X 9 – 1,4

Diesel størst – for en gangs skyld

Det lokale bilmarkedet gjorde et solid hopp opp igjen i august fra en svak juli måned. Det som var mest spesielt ved måneden, var fordelingen av drivlinjealternativer, som så slik ut:

Dieselmotor 23,2 prosent (148 biler)
Bensinmotor 23,0 prosent (147 biler)
Elbiler 22,9 prosent (146 biler)
Plug-in hybrid 15,8 prosent (101 biler)
Hybrid 14,9 prosent (96 biler)
Totalt antall 638:

Like mye som Skoda dominerte på diesel, var Nissan Leaf totalt overlegen blant elbilene med 53 biler alene. Nest størst her var BMW i3 med 19 biler, knapt foran VW Golf med sine 18 biler.

Den aller sterkeste dominansen hadde likevel Toyota og Lexus i hybrid-klassen: 84 biler (78 Toyota og 6 Lexus) av i alt 96 hybridbiler. Mest variert var bildet blant plug-in hybridene, der VW Passat, BMW 2-serie og Audi A3 var de største.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER

BMW 2-serie gjør det stadig godt på månedsstatistikkene.
Powered by Labrador CMS