FØRST I KØEN: Dag Viggo Bendiksen fra Sætre er strålende fornøyd med sin nye elbil - og kommer fortsatt til å beholde sin gamle Leaf.

Står i kø for nye Nissan Leaf: Dag fikk den første av 6.500 forhåndssolgte

Onsdag ble Norges fem første eksemplarer overlevert kundene hos Birger N. Haug i Lier. Forhandleren forteller om kaotiske tilstander for å få prøvekjørt den nye elbilen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMENSOMRÅDET: Ingen elbil har forhåndssolgt flere biler i Norge. Og ifølge dem som har greie på det, trolig ingen bilmodell noensinne her til lands. 

6.500 eksemplarer av den populære elbilen er det skrevet kjøpskontrakt på før noen verken har sett, tatt på eller prøvekjørt doningen. 

Det forteller om mange fornøyde eiere av dagens modell - og en voldsom interesse for elbil-segmentet generelt.

LES OGSÅ: Smekkfullt da nye Nissan Leaf ble avduket med brask og bram

Booket på lanseringsdagen

En av de fornøyde Leaf-kundene er Dag Viggo Bendiksen fra Sætre i Hurum. Han har brukt den forrige modellen som pendlerbil mellom hjemmet og Oslo siden 2012, og har ikke sett seg tilbake. 

- Den er veldig behagelig å kjøre, utrolig driftssikker, og vanvittig billig i drift. Jeg har utgifter på noen hundrelapper i måneden, og har kjørt 142.000 kilometer uten problemer av noe slag. Ingen ting. Det blir et hyggelig regnskap, forteller Bendiksen. 

Derfor var han ikke i tvil da den nye modellen med fire ganger lenger rekkevidde, mer utstyr og større motor ble lansert 6. september i høst i Tokyo. Han booket bil på dagen, og var dermed blant de fem første norske kundene som fikk overlevert bil onsdag.
LES OGSÅ:  Drammensforhandler solgte 50 Nissan Leaf på et døgn

- Mye for pengene

Bendiksen har kjørt Nissan i alle år, og er gammel kunde hos Birger N. Haug på Kjellstad. Han må allikevel forklare hvorfor han foretrekker nettopp Leaf, kontra e-Golf, BMW i3, Opel Ampera-E eller andre konkurrenter i samme segment. 

- Denne bilen gir rett og slett mye mer bil for pengene. Det har også med plass å gjøre, og dette blir nå vår nye nummer én-bil, mens den gamle Leaf-en tjenestegjør som nummer to, forklarer elbil-kunden. 

Han har for lengst gitt opp fossildrift som et alternativ. Tanking av drivstoff er bortkastet tid, mener Bendiksen. 
LES OGSÅ: Nå er de første Opel Ampera-e klare for veien

Kort leveringstid

Den nye Leaf-en er tilgjengelig fra 236.000 til 284.000 kroner avhengig av utstyrsnivå - pluss frakt og levering. Det er kun en marginal prisøkning fra nyprisen på den gamle modellen, som fortsatt holder seg godt i bruktmarkedet.

Som følge av den massive pågangen fra det norske publikummet har importøren sikret seg noen ekstra partier for levering i Norge via havna i Drammen. Det betyr at nye kunder nå ikke må vente et halvt år, men faktisk kan få levert ny bil i løpet av noen uker. 

- Vi har en veldig god leveringssituasjon, bedre enn det som var utgangspunktet, forteller kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen. 

10% av salget så langt har foregått online. Resten hos forhandlerne, hvor Birger N. Haug-gruppen faktisk kan skilte med 2.000 av 6.500 forhåndsbestillinger.

LES OGSÅ: Hyundai Kona har 8.000 (!) elbil-kunder på venteliste

Ekstrem pågang

Det betyr travle dager i klargjøringshallen i Røyken, hvor kjedens biler ankommer før de blir sendt ut til butikkene.

- Siden vi fikk registrert en bil for prøvekjøring forrige fredag har det vært komplett kaos. Det har vært lange køer og et enormt trykk, forteller daglig leder Tom Erik Moen ved Birger N. Haug på Kjellstad.

Og responsen fra de som har prøvekjørt bilen, både eksisterende Leaf-eiere og andre, har vært overveldende. 

- Det er kjempefornøyde kunder. Vi har nå etablert ventelister for prøvekjøring, forteller Moen. 

LES OGSÅ: Enorm pågang for ny Tesla-SUV

90% av salget

Folke-elbilen Leaf overskygger nå det meste annet som foregår hos forhandleren. 

- Det er Leaf-salget som bærer oss. Faktisk er over 90% av det vi selger Leaf, forteller Moen. 

Og landets første av den nye typen ruller altså i disse dager rundt på veiene i drammensdistriktet, med en teoretisk rekkevidde på 400 kilometer. 

- Veldig moro å få overlevere de første bilene, ikke minst på vegne av kundene. Og god gratisreklame for oss på veien, smiler Moen.

Crossover med el-drift?

Informasjonsdirektør i Nissan Nordic, Marina Maneas Bakkum, var også tilstede på seremonien på Kjellstad onsdag. Og uansett hvor stas det er med massiv Leaf-respons, legger hun ikke skjul på at produsenten gjerne skulle hatt mer fart i salget på andre modeller også. 

I Norge har det en direkte sammenheng med manglende el- eller hybrid-alternativer på det øvrige modellsortimentet. Nissan holder kortene tett til brystet, men trolig kommer det på sikt slike alternativer i det viktige crossover-segmentet.

- Det kommer flere modeller med elektrisk drivlinje. Vi ser også et stort potensial i varebil-markedet, sier Bakkum til DRM24.

Bakkum poengterer at Norge alene ikke kan drive en elbil-revolusjon, men at det nå er lovende takter i flere andre europeiske land. 

- Norge er fortsatt i særstilling når det gjelder elbil, men vi ser lovende tendenser i blant annet England og Tyskland. I Sverige begynner det å komme seg, det samme i Finland, mens salget i Danmark har falt dramatisk etter at man tok vekk mange av elbil-ordningene, forteller Bakkum.

DE FEM FØRSTE: Her er Norges fem første Nissan Leaf av ny type. Første generasjon er verdens mest solgte elbil, med over 35.000 biler bare i Norge.
FEIRET REKORDTALL: Informasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic og daglig leder Tom Erik Moen hos Birger N. Haug på Kjellstad kunne overrekke fem kunder landets første nye Leaf-modeller. - Vi kommer til å levere veldig mye biler i mars, april og mai, forteller Moen til Bakkum.
LANSERINGSMODELLER: Bilene som ble levert på Kjellstad onsdag er en spesialvariant kalt «Leaf Zero».
SOLCELLEPANEL? Grillen på den nye Leafen kan vekke slike assosiasjoner, men det er altså et rent design-element - den henter fortsatt strømmen fra stikkontakta.
INSTRUMENTPANEL: Full oversikt over forbuk, rekkevidde og andre parametre i LED-displayet i instrumentpanelet.
OVERLEVERING: Her får kundene en gjennomgang av bilens finesser av selgerne på Kjellstad.
FRISKERE DESIGN: Den nye Leafen har et betraktelig mer kantete og aggressivt design enn forgjengeren, som så dagens lys i 2011.
Powered by Labrador CMS