
MENINGER: Terje Sundfjord
Leder Brakar
Omleggingen av linje 3 gir et bedre busstilbud på Åssiden
MENINGER: I sitt innlegg i DRM24 forrige uke adresserer Stine Hansen og Anette Lie Jacobsen utfordringer beboere i området rundt Solåsblokken vil få ved
omlegging av busslinje 3 Kastanjesletta og 4 Bera på Åssiden i høst.
Først og fremst, Brakar har stor forståelse for
at beboerne i dette området synes det er negativt å få lenger vei å gå til
holdeplass, men vi har allikevel lagt frem dette alternativet fordi vi mener
det i sum gir et bedre kollektivtilbud på Åssiden. Da vi orienterte Drammen
kommune og hovedutvalget for samferdsel i Buskerud fylkeskommune om
omleggingen, pekte vi spesifikt på at denne endringen trolig ville bli dårlig
tatt mot av de som blir berørt. Vi er klar over at vi roter med folks hverdag
når vi gjør slike endringer. Ingen vil jo å miste sin nærmeste holdeplass. Vi
ønsker derfor å forklare hvorfor vi mener dette er viktig.
I dag kjører linjen til/fra Kastanjesletta en
rute som tar de reisende med på en cirka 3,5 kilometerlang omvei. Kastanjesletta
har mange boliger. Dersom bussen skal være et godt alternativ til privatbilen,
bør den kjøre så strak vei som mulig dit folk skal. Og folk fleste her skal til
sentrum. Det forteller alle tall oss. Vi mener derfor at disse passasjerene skal
slippe å sitte på Åssiden rundt, og overlater til linjen fra Bera å betjene området
rundt Liejordet mot Vårveien.
Uten å trekke fram så veldig mange tall og
excelark, skal vi forsøke å tallfeste dette for Jacobsen og Hansen. Våre
automatiske passasjertellinger viser at høsten 2024 var det i snitt 9,8
påstigende passasjerer før Liejordet, av disse gikk i snitt 2,4 passasjer av
før eller på Liejordet.
Dagens reisende fra Myrehagen og Solås vil få
lenger å gå, enten til Steinbakken for å ta linje 2 til sentrum eller til Bera
nedre for å ta linje 4 mot Liejordet. Disse kundene våre har hatt et særdeles
godt busstilbud i mange år med to busslinjer forbi flere ganger i timen. Vi
forstår derfor godt at de er negative til omleggingen. Når det gjelder påstigende på disse to
holdeplassene var det høsten 2024 i snitt 68 (Solås) og 46 (Myrehagen)
påstigende per dag. Siden det er svært mange avganger på holdeplassene gir det
et snitt på kun 0,46 pr avgang. Så forstår vi at den halve personen som går på
i snitt faktisk er et menneske som blir berørt av dette, men vi mener som sagt,
at det i sum vil gi et bedre kollektivtilbud.
Brakar benytter først og fremst passasjertall
som viser påstigninger og reisemønster når vi planlegger tilbudet. Kanskje kan
vi være flinkere til å gå i dialog med innbyggere, men vi vet godt svaret
dersom vi foreslår å legge ned to holdeplasser.
Vi har i oppgave å legge til rette for flest
mulig kollektivreiser. Vi tror et busstilbud som kjører direkte til Drammen
sentrum fra Kastanjesletta bidrar til dette. Vi vil til slutt minne om at det er
lett å overse de som faktisk får et bedre tilbud etter omleggingen. De roper
gjerne ikke så høyt.
Blå linje er dagens trasé til Kastanjesletta,
rød er ny trasé og vil gi kortere kjøretid til Drammen sentrum.
Av
Terje Sundfjord
Leder Brakar