MENINGER: Terje Sundfjord
Leder Brakar

Omleggingen av linje 3 gir et bedre busstilbud på Åssiden

MENINGER: I sitt innlegg i DRM24 forrige uke adresserer Stine Hansen og Anette Lie Jacobsen utfordringer beboere i området rundt Solåsblokken vil få ved omlegging av busslinje 3 Kastanjesletta og 4 Bera på Åssiden i høst.

Først og fremst, Brakar har stor forståelse for at beboerne i dette området synes det er negativt å få lenger vei å gå til holdeplass, men vi har allikevel lagt frem dette alternativet fordi vi mener det i sum gir et bedre kollektivtilbud på Åssiden. Da vi orienterte Drammen kommune og hovedutvalget for samferdsel i Buskerud fylkeskommune om omleggingen, pekte vi spesifikt på at denne endringen trolig ville bli dårlig tatt mot av de som blir berørt. Vi er klar over at vi roter med folks hverdag når vi gjør slike endringer. Ingen vil jo å miste sin nærmeste holdeplass. Vi ønsker derfor å forklare hvorfor vi mener dette er viktig.

I dag kjører linjen til/fra Kastanjesletta en rute som tar de reisende med på en cirka 3,5 kilometerlang omvei. Kastanjesletta har mange boliger. Dersom bussen skal være et godt alternativ til privatbilen, bør den kjøre så strak vei som mulig dit folk skal. Og folk fleste her skal til sentrum. Det forteller alle tall oss. Vi mener derfor at disse passasjerene skal slippe å sitte på Åssiden rundt, og overlater til linjen fra Bera å betjene området rundt Liejordet mot Vårveien.

Uten å trekke fram så veldig mange tall og excelark, skal vi forsøke å tallfeste dette for Jacobsen og Hansen. Våre automatiske passasjertellinger viser at høsten 2024 var det i snitt 9,8 påstigende passasjerer før Liejordet, av disse gikk i snitt 2,4 passasjer av før eller på Liejordet.

Dagens reisende fra Myrehagen og Solås vil få lenger å gå, enten til Steinbakken for å ta linje 2 til sentrum eller til Bera nedre for å ta linje 4 mot Liejordet. Disse kundene våre har hatt et særdeles godt busstilbud i mange år med to busslinjer forbi flere ganger i timen. Vi forstår derfor godt at de er negative til omleggingen. Når det gjelder påstigende på disse to holdeplassene var det høsten 2024 i snitt 68 (Solås) og 46 (Myrehagen) påstigende per dag. Siden det er svært mange avganger på holdeplassene gir det et snitt på kun 0,46 pr avgang. Så forstår vi at den halve personen som går på i snitt faktisk er et menneske som blir berørt av dette, men vi mener som sagt, at det i sum vil gi et bedre kollektivtilbud.

Brakar benytter først og fremst passasjertall som viser påstigninger og reisemønster når vi planlegger tilbudet. Kanskje kan vi være flinkere til å gå i dialog med innbyggere, men vi vet godt svaret dersom vi foreslår å legge ned to holdeplasser.

Vi har i oppgave å legge til rette for flest mulig kollektivreiser. Vi tror et busstilbud som kjører direkte til Drammen sentrum fra Kastanjesletta bidrar til dette. Vi vil til slutt minne om at det er lett å overse de som faktisk får et bedre tilbud etter omleggingen. De roper gjerne ikke så høyt.

Blå linje er dagens trasé til Kastanjesletta, rød er ny trasé og vil gi kortere kjøretid til Drammen sentrum.


Av

Terje Sundfjord
Leder Brakar

Powered by Labrador CMS