«Å være kommunedirektør i Drammen er som å være fyrbøter i helvete»
KOMMENTAR: Det å være kommunaldirektør (tidligere rådmann) i Drammen
kommune synes for meg som å være «fyrbøter i helvete». Vedkommende presses fra
alle kanter hele tiden, og dilemmaene står kontinuerlig i kø.
Jeg er en av dem som syntes den nylig avgåtte
rådmann/kommunedirektør, Elisabeth Enger, både var for usynlig og for opptatt
av å spille en politisk rolle, i stedet for å fylle rollen som tilrettelegger
for politikerne.
Elisabeth Enger etterlater seg derfor, etter min mening ,
en arv som må være tung å bære for den nye kommunaldirektøren, Trude Andresen.
Flere av politikerne i Drammen synes heller ikke å forstå
rollefordelingen mellom seg som politikere og administrasjonen.
Min opplevelse av den nye kommunaldirektøren i Drammen, er
at hun gjennom sin måte å jobbe på, vil forsøke å fjerne inntrykket av at
Drammen er en administrativ styrt kommune, men at administrasjonens oppgave er
«å spille politikerne gode» med gjennomarbeidede utredninger bygget på solide
faktagrunnlag.
Det er imidlertid ikke lett når noen for eksempel har
forsøkt å gjøre henne medansvarlige for den politiske avgjørelsen, som ordfører
og resten av posisjonen gjorde, om ikke å informere hele kommunestyret om
kommunedirektørens og kommuneadvokatens syn på ulovligheten i forslaget til det
såkalte flyktningevedatket.
Vel så ille må kommunedirektøren føle seg i forbindelse med
det som nå skjert når det gjelder kommunedirektørens forsøk på å rette opp den
skakkjørte økonomien i Drammen kommune.
Trude Andresen har i to omganger lagt frem lange lister med
forslag på hvilke områder hun og administrasjonen mener bør være gjenstand for
grundige utredninger om helt nødvendige innsparinger i kommunen. Disse listene
er lagt frem etter ønske fra politikerne, og kommunedirektører har hele tiden
understreket at hennes lister ikke er forslag til vedtak, men et ønske om å se
hvilke innsparinger som kan utføres uten at det blir for store negative
konsekvenser. Hun har uttrykkelig bedt politikerne om ikke å avvise noen
områder før eventuelle utredninger er gjennomført.
I møte med vanskelige innsparingsforslag pleier politikerne for ofte å gjøre som i Ibsens Peer Gynt, der Bøygen ber Peer om å gå utenom
Men nei, dette skjer selvfølgelig ikke. Det merkelige er at det først og fremst er representantene
fra flestallspartiene i kommunestyret som er de fremste til å undergrave
kommunedirektørens autoritet.
Først fredet Høyres gruppeleder det å se på mulighetene av
innsparinger ved Mjøndalen Brannstasjon, så avviser Pensjonistpartiets
gruppeleder forslag om å se på mulige egenandeler i forbindelse med utkjøring
av hjelpemidler til hjemmeboende trengende.
Begge har sikkert gode politiske grunner til å frede disse
områdene, men etter min mening viser sakene at det ikke kan være særlig god
kommunikasjon mellom styringspartiene og kommunedirektøren. Dersom
flertallspartiene allerede har bestemt seg, er det umulig å forstå at de lar
kommunedirektøren «i stikken» allerede ved første anledning.
Hvor mye det til slutt blir igjen av Kommunedirektørens
innsparingslister skal bli interessant å se. I møte med vanskelige innsparingsforslag pleier politikerne
for ofte å gjøre som i Ibsens Peer Gynt, der Bøygen ber Peer om å gå utenom.
En god utvikling av Drammen kommune er helt avhengig av at
forholdet mellom administrasjonen og politikerne er avklart og tillitsfullt, og
at gode faktaorienterte utredninger fra administrasjonen legges til grunn for politiske beslutninger, uansett hvor vanskelige beslutningene måtte føles.
.