
Fallitterklæring for kulturen i Drammen
KOMMENTAR: Formannskapet i Drammen skal tirsdag vedta en ny
eierstrategi og ta stilling til en ny formålsparagraf for Drammen Scener
AS. Denne bedriften, som skal være den sentrale kulturinstitusjonen i
byen, eies av Drammen kommune og driver 10 scener fordelt på Drammen Teater og
Union Scene. Bedriften har i de siste årene gått med et betydelig underskudd
etter å ha opplevd en stor publikumssvikt. Underskuddet i fjor vil trolig nærme
seg 3 millioner kroner.
At kommunedirektør Trude Andresen
nå foreslår å endre kommunens eierstrategi overfor Drammen Scener, har
selvfølgelig med den økonomiske situasjonen å gjøre. Likevel er det både en
fallitterklæring og et havari for Drammen kommune som «såkalt kulturby, og
Drammen Scener som profesjonell ledet kulturbedrift, at kommunedirektøren nå
foreslår en nye eierstrategi og formålsparagraf der det ikke lengre er noen
forpliktelse for Drammen Scener til å innrette sin virksomhet i tråd med
kommunens kulturpolitiske mål.
Drammen Scener skal altså bli et
rent kommersielt selskap uten tanke på lokal kultur. Dette blir ytterligere
understreket ved at kommunedirektøren skriver «at Drammen Sceners hovedfokus
skal være en regional scene som tilrettelegger for de større oppsetningene uten
å konkurrere med de mindre kulturaktørene i Drammen».
Hvordan skal de mindre
kulturaktørene i Drammen for eksempel i fremtiden ha råd til å leie lokaler til
sine ønskede aktiviteter i Drammens Teater? Disse aktørene har allerede lenge
klagd på de høye leieprisene slik de er nå.
Og for meg blir det naturlige
hovedspørsmålet: Blir neste steg å selge Drammens Teater, selve kronjuvelen i
kommunen, til private aktører? Hva skal Drammen Kommune med eierskapet i
Drammens Teater dersom virksomheten i teateret ikke skal bidra til å gjennomføre
Drammen kommunes kulturpolitiske mål?
En by som ikke ønsker å bruke sitt viktigste arbeidsredskap på kultursiden til å få gjennomført sine kulturpolitiske mål er, etter min mening, diskvalifisert fra å kalle seg en kulturby
At daglig leder i Drammen Scener,
Louise Prestgard, nå varsler oppsigelser på grunn av den elendige økonomien,
bør ikke komme overraskende på noen. Allerede i en redegjørelse for
formannskapet i juni i fjor beskrev Prestgard den meget vanskelige økonomiske
situasjonen. Prestegard understreket imidlertid, i sin redegjørelse for vel sju
måneder siden, at ingen ansatte skulle bli sagt opp og at hun sammen de 33
andre ansatte skulle levere et positivt resultat i år. Dette skulle ifølge
Prestegard skje gjennom «å arbeide smartere».
I denne forbindelsen kan jeg ikke
unngå å falle for fristelsen til å si: Hva var det jeg sa. I en kommentar etter
redegjørelsen i formannskapet skrev jeg at (sitat) «Det er et prisverdig
utgangspunkt at ingen ansatte skal miste jobben, men at de skal jobbe smartere
for å få et bedre økonomisk resultat, slik Prestgard sier, skjønner jeg ikke
hvordan skal påvirke det resultatet, dersom problemet er at det stadig er
nedgang i antall besøkende til de ulike scenene i Drammen Scener». Dessverre
fikk jeg rett.
På denne bakgrunnen er det
rimelig også spørre hvor styret og styreleder Susanne Kaluza i Drammen
Scener har befunnet seg i de siste månedene. Hva er blitt gjort for å rette opp
i den økonomiske situasjonen etter daglig leders redegjørelse for 7 måneder
siden, og hvor har for eksempel politikerne i Hovedutvalget for kultur vært
hen?
Hele saken om Drammen Scener blir
ekstra ille når jeg tenker på at Drammens politikerne, sammen med andre såkalte
meningsbærere i byen, stolt har slått seg på brystet og skryt av at Drammen
annet hvert år er vertskap og medarrangør, sammen med Norske Kulturforum
(NOKU), for det som heter Kulturytring. Kulturens svar på Arendalsuken er
det blitt reklamert med. Norges største og viktigste arena for kunst- og
kulturpolitikk, står det på NOKUs nettsider.
Dersom politikerne i
formannskapet i Drammen på tirsdag vedtar den nye eierstrategien og den nye
formålsparagrafen til Drammen Scener, bør de samtidig frasi seg å arrangere
Kulturytring. Litt anstendighet og troverdighet bør det tross alt finnes
blant politikerne i Drammen. En by som ikke ønsker å bruke sitt viktigste
arbeidsredskap på kultursiden til å få gjennomført sine kulturpolitiske
mål er, etter min mening, diskvalifisert fra å kalle seg en kulturby.