
Må skape en kulturendring i Drammen kommune
KOMMENTAR: Både Kjell Arne Hermansen og Trude Andresen er nye i sine
jobber i Drammen kommune, som henholdsvis ordfører og kommunedirektør
(tidligere rådmann). Ingen kan derfor forlange at de to i løpet av de få ukene
de har sittet i sine nye stillinger skal ha «revolusjonert» Drammen
kommunes store administrasjon. Det er likevel lov å håpe på at de to «nye
kostene», sammen kan få luftet ut litt i en administrasjon, som etter min
mening tydeligvis har gått seg fast i en gammel og utdatert kultur. Dette gjelder
ledere på ulike nivåer, og i alle virksomheter.
Uansett hva slags innvendinger eller kritikk, som kommer fra
egne ansatte, eller innbyggere i kommunen om forhold i noen virksomhetsområder,
er standardsvaret fra lederne, uavhengig hvilke nivå de er på: «Vi
kjenner oss ikke igjen i situasjonen som beskrives».
En slik arroganse overfor innbyggere og egne ansatte må det
bli slutt på. La gå med at kritikken ikke alltid er like veloverveid og
kan føles urettferdig, men å avfeie all kritikk, slik lederne (inkludert
verneombudsfunksjonene) i Drammen kommune har gjort til regel, går ikke lenger
i dagens samfunn.
Lederne, på alle nivåer i Drammen kommune, må forstå at de,
sammen med den øvrige administrasjonen og politikerne er til for innbyggerne,
og ikke omvendt. Tillit og troverdighet bygges gjennom åpenhet, transparens,
ydmykhet og troverdig kommunikasjon.
For eksempel vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har hørt den
øverste ledelsen i Drammen kommune proklamere at ingen ansatte skal være redd
for «straff» for å si i fra om det de mener er galt i kommunens virksomhet.
Likevel opplever vi gang på gang at det nettopp er frykt for represalier de
ansatte bruker for argument for ikke å stå frem. Først når de har sluttet i
kommunen tar de bladet fra munnen.
Å få til en endring i kulturen er både et politisk og et
administrativt ansvar. Og det er derfor jeg mener det allerede nå er verdt å
minne de to nye øverste lederne i Drammen kommune på dette. Særlig fordi vi i
løpet av få dager og uker nå i høst igjen har fått tydelige eksempler på denne
arrogante ansvarsfraskrivelseskulturen i flere virksomhetsområder i kommunen.
Lederne i Helse og eldreomsorgssektoren er dessverre
gjengangere (og verstinger?) i å avfeie all kritikk, enten den kommer fra egne
ansatte eller fra pårørende/pasienter. Sist ute er virksomhetsleder Anette Kristine Petersen, som i
kollega DT med bred pensel avfeier alle forsøk på en konstruktiv kritikk fra
tre ansatte i hjelpepleien, som har sluttet på grunn av det de mener er dårlige
arbeidsforhold.
Tidligere i høst (i september) var vi vitne til at
virksomhetsleder Randi Håkonsen ved Åskollen bo – og servicesenter, her i
DRM24, avfeide all kritikk mot forholdene ved dette hjemmet som uriktig. Hun
gjorde det, selv om daværende ordførerkandidat Kjell Arne Hermansen, etter et
besøk ved hjemmet i valgkampen, gikk langt i å kritisere en del forhold ved
Åskollen bo- og servicesenter.
Når vi så i tillegg i de siste dagene har fått innblikk i
situasjonen ved Drammensbadet, og den ansvarsfraskrivelsen lederen der,
Kristina Vinda, utviser ved å hevde at kritikken mot renholdet på badet ikke er
faktabasert (DRM24), går grensen for hvor tålmodig innbyggerne skal være.
Personlig er jeg overbevist om at alle de henvendelsene
(både skriftlige og muntlige) vi i DRM24 har fått, om det elendige renholdet
ved Drammensbadet, er basert på fakta fra folk som daglig eller ukentlig har
brukt badet, men som fremover vil vegre seg for å gå dit på grunn av det
dårlige renholdet.
Jeg opplever at alle engasjerte innbyggere i Drammen kommune
nå ønsker seg en ordfører som ikke bare blir «en snorklipper eller kaste glans
over-person», men en ordfører som også setter seg i førersetet når det gjelder
å ta tak i de viktigste sakene både politiske og administrativt i Drammenn
kommune.
Når det gjelder den nye kommunedirektøren håper jeg hun ser
viktigheten av ikke å fremstå som «tause Birgitte», slik hennes forgjenger
gjorde, men ta tak i de sakene og utfordringene som tilligger en
kommunedirektør.
«Trygg styring» og «Attraktive Drammen» er to slagord vi
trolig vil høre mye om i tiden fremover, og det blir spennende å se hvilke
innhold de to øverste lederne i Drammen kommune vil fylle disse slagordene med
når det gjelder å skape økt tillit mellom politikerne og administrasjonen på
den ene siden og innbyggerne på den andre siden.