I august 2012 var ei 13 år gammel jente bare sekundet unna fra å bli truffet av toget ved en usikret overgang ved Mjøndalen. Toget traff sykkelen hennes, men jenta var uskadet.
I august 2012 var ei 13 år gammel jente bare sekundet unna fra å bli truffet av toget ved en usikret overgang ved Mjøndalen. Toget traff sykkelen hennes, men jenta var uskadet.

Risikerer livet med ulovlig passering av jernbaneovergang

Hvert år skjer det over 600 hendelser og nestenulykker på norske planoverganger. Verst er det i Jessheim, Larvik, Tønsberg og Røros, men også i Mjøndalen er det for mange som setter livet på spill. Nå ber Bane Nor folk om hjelp, for å unngå alvorlige ulykker.

Publisert

MJØNDALEN: Det er kun en drøy uke siden den tragiske ulykken der en ung mann mistet livet på en planovergang i Midtre Gauldal i Trøndelag.

– Det er forferdelig når slike hendelser skjer. Vi skal jobbe for å redusere ulykkene på planovergangene, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane Nor.

I vårt område er det Mjøndalen planovergang som utmerker seg i negativ retning. I tidsrommet 2017 til 2021 er det registrert hele 44 hendelser her.

På Steinberg 1 planovergang er det registrert 18 hendelser og på den andre overgangen er det meldt inn fem hendelser. På Semsportene i Hokksund er det seks hendelser i samme tidsrom.

Torsdag var det den internasjonale planovergangsdagen ILCAD (The International Level Crossing Awareness Day). Bane Nor brukte anledningen til å fortelle om hvor i landet det er flest hendelser og nestenulykker, og informerte om hva som er viktig å huske på når du skal krysse jernbanen.

I dag topper Nordby (ved Jessheim), Larvik, Tønsberg og Røros den lite hyggelige tabellen over planoverganger med flest regelbrudd og feil fra trafikantene.

Voksne må være rollemodeller

Buset minner om at de fleste ulykkene kunne vært unngått.

– Det verste vi ser er når voksne tar med seg barn over planoverganger der bommen har gått ned og det blinker rødt lys. Vi må være rollemodeller for ungene og forklare dem at dette kan være farlig. Vi må tåle å vente noen ekstra minutter som fotgjenger eller bilist til toget har kjørt forbi, sier Buset.

Han sier at skilting, bommer, lys- og lydsignaler fra de sikrede anleggene gir tydelige beskjeder om når du kan krysse.

– De fleste hendelsene skjer på planoverganger med utstyr som tydelig varsler når toget kommer. Nå ber vi folk om hjelp til å følge reglene, og snakke med barna sine om det samme. Dessverre ser vi at mange går over mens de stirrer ned i mobilskjermen, eller har øretelefoner med musikk. Når du er ute i trafikken, må du være oppmerksom og bruke de sansene du har, sier prosjektlederen.

Mange hundre tonn i høy fart

Da jernbanen ble bygget ut var planovergangene løsningen som skulle sikre folk adgang og tilgjengelighet på tvers av sporene.

- Siden den gang har vi jobbet for å erstatte flest mulig av disse anleggene med såkalt planfri kryssing – der veien enten går over jernbanen i bru eller under skinnegangen. På 1950-tallet fantes det om lag 8.600 planoverganger. I dag er tallet redusert til 3.469 planoverganger, uttaler Bane NOR.

1.460 av disse er planoverganger uten veisikringsanlegg, altså såkalte usikrede planoverganger. Alle ligger ved private veier, og ved flere av de usikrede overgangene er det kun noen få passeringer i året. Her gjelder prinsippet om å stoppe, se og lytte.

– Kjører du bil, skal du stoppe bilen, skru av motoren og rulle ned vinduet for å lytte, sier Buset.

Toget kan holde langt over 100 kilometer i timen, det veier flerfoldige hundre tonn og kjører med metallhjul på metallskinner.

– Du trenger ingen grad i fysikk for å forstå at toget bruker fryktelig lang tid på å bremse og stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, avslutter Buset.

Har du bruk for en rask, lettfattelig og morsom innføring i jernbanens gleder og farer, kan du klikke deg inn på Banorama.no. Der kan både voksne og barn tilegne seg nyttig kunnskap, få repetert gammel lærdom og avslutte med en jernbane-quiz.

Powered by Labrador CMS