I BAKKEN: Poretrykksmålere kobles til loggerskap inne på Bane NORs område ved Vintergata i Drammen.

175 sensorer overvåker dypet under Drammen

Formålet er å overvåke grunnvannet for å unngå setningsskader på bygninger som følge av ny Vestfoldbane.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Det lokale selskapet Cautus Geo samler inn data fra sensorene i grunnen på oppdrag fra Bane NOR.

Siden 2015 har NGI (Norges Geotekniske Institutt) hatt sensorer som måler grunnvannsspeilet i Drammen. Disse er overtatt av Cautus Geo. I tillegg har Cautus Geo satt ned flere titalls nye måleinstrumenter i sommer. Resten skal på plass i høst.

Terje Strømme er geotekniker i InterCity-prosjektet Drammen-Kobbervikdalen. Han understreker viktigheten av å ha kontroll med grunnvannet.

– Endringer i grunnvannstand kan påvirke bygningene i området. Det vil vi unngå. Cautus Geo har ekspertisen vi etterspør. I tillegg er det et lokalt selskap som kjenner området. Det er en stor fordel, sier Strømme.

– Vi har samlet data i lengre tid. Hver time tikker måleresultater inn fra sensorene vi har etablert. Det gir oss kunnskap om grunnvannsspeilet i en normalsituasjon, sånn det er før arbeidene med den nye traseen starter opp, sier prosjektleder Håvard Hind i Cautus Geo. 

Alarmen går på timen ved endringer

To ganger hvert døgn genereres kurver og grafer som viser vannspeilet på grunnvannet. 

– I anleggsperioden øker vi frekvensen. Grafer og kurver vil vises hver time. Blir avvikene for store sendes automatisk varsling på SMS og e-post slik at prosjektledelsen kan vurdere nødvendige tiltak, sier Håvard Hind.

Mye av utstyret ble etablert i sommer. Daglig leder Atle Gerhardsen gjorde selv jobben mens mange av oss var i feriemodus. 

– Oppdraget vi har fått viser at Bane NOR tar ansvar som en seriøs utbygger. Det handler om å unngå setningsskader, ha kontroll og kunne sette inn tiltak før skader oppstår, sier Atle Gerhardsen.

Kontrakten med Bane NOR ble signert 19. desember i fjor. Kontraktsummen er på rundt 15 millioner kroner. De siste instrumentene installeres nå i september.

LES OGSÅ: Bybru-avsporing lagt på is etter realitetsorientering

Prosjektleder Håvard Hind på Drammen stasjon
Powered by Labrador CMS