Importerte landets første, selvkjørende minibuss

På havna i Drammen rullet Norges første av sitt slag i land tirsdag. Eier er Kongsberg-selskapet Applied Autonomy.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN / KONGSBERG: Kongsberg-selskapet ble i dag det første selskapet i Norge som kjøper inn en selvkjørende minibuss. Bussen importeres fra det franske selskapet EasyMile og har kostet Applied Autonomy 250 000 euro; pluss en årlig avgift for drift og vedlikehold.

- Skal vi begynne å installere programvare, drive med programvareutvikling og teste dette i offentlig trafikk så må vi kjøpe dette inn. Det å eie kjøretøyet gir større rom og mulighet for fremdrift, sier Olav Madland, direktør i Applied Autonomy.

Formålet med kjøpet er å gå et steg videre i utprøvingen av slike kjøretøy. Hittil har man testet selvkjørende busser på mer lukkede områder og det har ikke vært åpnet opp for å teste kjøretøyet med annen teknologi. Nå skjer dette.

I løpet av året skal flere selvkjørende busser tas inn og Applied Autonomy skal drive utprøving i offentlig trafikk rundt om i hele landet. Først ut er Gjøvik kommune som skal teste kjøretøyet i offentlig trafikk allerede i juli. Applied Autonomy og Gjøvik kommune har fått tillatelse av Veidirektoratet til å starte utprøvingen.

Drammen kommune står også på listen over interessenter. I april ble bussen prøvekjørt langs strandpromenaden i Drammen.

Skal vintertestes i Kongsberg

Kongsberg kommune vil starte utprøving i september og teste kjøretøyet gjennom vinteren. 

- I Kongsberg er vi opptatt av å sørge for at vi innfører dette på en måte som er nyttig for samfunnet, derfor er det er viktig for oss å samarbeide med både mindre og større byer, forteller Madland. 

Applied Autonomy og leverandøren av minibussen, EasyMile, har inngått en samarbeidsavtale for å utvikle løsninger for fjernstyring av kjøretøyet over 5G, samhandling med andre kjøretøy ute i trafikken og utprøving og forbedring av kjøretøyet for tøffe klimaforhold på vinteren i Norge. 

- Vi har inngått en avtale med EasyMile om å støtte de i utviklingen av kjøretøyet. På Kongsberg finnes kompetansen til det og vi skal se på alt fra sikkerhetssystemer og styringssystemer til automatikk og fjernstyring, utdyper Madland.

LES OGSÅ: Buskerud og Brakar for en førerløs fremtid

Fra venstre næringssjef i Kongsberg kommune Ingar Vaskinn, direktør i Applied Autonomy Olav Madland og Klima- og miljørådgiver i Gjøvik kommune Bjørnar Kruse.
Powered by Labrador CMS