HISTORIE: Denne gamle brua blir historie. Om 6-7 år vil den nye bybrua stå klar over Drammenselva.

Klar bane for ny bybru - nå blir denne historie

Med Bane NOR som pådriver og partner gir bystyreflertallet klarsignal for ny bybru Drammen. Fusjonskameratene Svelvik og Nedre Eiker signaliserer også grønt lys.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Mens FrP og SP vil utbedre den eksisterende brua ønsker de øvrige bystyrepolitikerne seg ny bybru. Ap og MDG vil også ha utredet en permanent gangbru nedstrøms, men flertallet mener det blir urealistisk dyrt i forhold til investeringsoppgavene forøvrig i Nye Drammen med Svelvik og Nedre Eiker.

Og resultatet av bystyrebehandlingen ble som forventet, ja til ny bru, nei til gangbru.

Drammen bystyre skrev dermed et lite stykke byhistorie. Bane NORs ombygging av Drammen jernbanestasjonen og heving av bybrua over sporene ble utløsende faktor for tiår med utredninger, skrekkscenarior og flikking på bybrua. Og det faktum at Bane NOR betaler delen av ny bru som går over jernbanesporene.

Ved å bruke 100-200 millioner kroner på reparasjoner vil bybruas levetid forlenges med 20-25 år. Bystyreflertallet vil imidlertid at det bygges ny bru med prislappover 600 millioner kroner med antatt levetid 100 år.

Nye Drammen positive

Drammens del av regningen blir på rundt 500 millioner kroner. Og det vil bli belastet investeringsbudsjettet for Nye Drammen der Svelvik og Nedre Eiker er med fra 2020. Den nye storkommunen har en selvpålagt nøktern tilnærming til investeringer og en halv milliard til bybru i Drammen ruver i det budsjettet. Men Bane NOR bygger uansett og det er nå Drammen har anledning til å gå ombord på det toget.

- Svelvik og Nedre Eiker har stor forståelse for den situasjonen Drammen nå er i. Når vi avstår fra ny gangbru og forøvrig har nøkterne planer, er de med på dette prosjektet, sier ordfører Tore Opdal Hansen til DRM24.

Ordføreren og bystyret forøvrig var tydelig lettet da vedtakskabelen gikk opp sent tirsdag kveld. Nå venter mer detaljerte utredninger, reguleringsplaner, høringer, debatter og meningsytringer. Før fellesnemda for de tre kommunene tar endelig stilling til det som blir en radikal endring av bybildet i Drammen. 

Gratis elveferge?

Politikerne bestilling til kommunens utredere og saksbehandlere inneholder også en omfattende vurdering av midlertidige løsninger for privatbiler, kollektivtrafikk og myke trafikanter. Øvre Sund bru og Holmenbruene vil ta den motoriserte delen.

Nå skal det utredes løsninger for de myke trafikanter med fri og inovativt tilnærming. Det innebærer blant annet en mulig fergeløsning over elva og gratis skyttelbusser. Særlig fergekryssing lyder spennende i manges ører.

LES OGSÅ: La frem tre forslag til ny by-, gang- og sykkelbru

VEDTATT: Resultatet av bystyrebehandlingen ble som forventet, ja til ny bru, nei til gangbru.
Powered by Labrador CMS