Skal servere Liereple på 12.000 meters høyde

NYTT SAMARBEID: Egge Gård har inngått ny avtale med Norwegian.

Liereple på 12.000 meters høyde

Egge Gård i Lier har inngått en eksklusiv avtale med flyselskapet Norwegian. Deres populære eplemost vil nå bli å finne ombord på Norwegians flyvninger i Norden.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN/BÆRUM: Landbruksminister Jon Georg Dale var på plass under lanseringen av det nye samarbeidet mellom flyselskapet og Egge Gård i Norwegians lokaler på Fornebu. 

Den lokale epleprodusenten har inngått en avtale med flyselskapet om at deres bestselgende eplemost, Liereple, skal bli servert og etterhvert solgt ombord på Norwegian's flyvninger i Norden. 

Norwegian har så lagt inn en bestilling på 30.000 flasker, kun for det første kvartalet, av eplejuicen fra Lier.

Liereple har de siste årene blitt anerkjent både innenlands og internasjonalt, og Egge ser på samarbeidet som en fantastisk mulighet for Egge Gård å eksponere drikkevaren til enda flere. 

Begeistret minister

Landbruksminister Dale mener et samarbeid mellom gården fra Lier og Norwegian er et meget godt tiltak. 

- Mange av landbruksproduserende bedrifter ser på det norske markedet som begrenset, men jeg tror et samarbeid som dette hvor et norsk produkt reiser inn og ut av landet kan være med på å vise frem ordentlig norske merkevarer også i andre land rundt om i verden, sier Dale.

Egge Gårds Liereple blir en av få norske varer som blir å finne ombord på Norwegians flyvninger, noe landbruksministeren mener er positivt i forhold til markedsføringen av norske råvarer i utlandet.

Nytt flaskedesign

Liereple, som vanligvis kommer i en stor glassflaske, måtte imidlertid gjennom en stor «make-over»før lanseringen på Fornebu.

Kommunikasjonssjef Peder Egge overrakte de to aller første flaskene av de nye eksemplarene til landbruksministeren og kommersiell leder i Norwegian, Thomas Ramdahl. Og begge syntes å like det de fikk servert. 

- De måtte endres litt på slik at det var lettere å få de med på flyet. De er nå mindre i størrelse, 0,35 desiliter, og er laget av plastikk istedenfor glass. noe som også har mye å si på et fly, forteller Egge. 

Både Ramdahl og landbruksministeren var enige om at det nye designet passer perfekt inn som en del av en serveringen på et fly. 

Spesielt tror de at et sunnere alternativ til mye av det som tilbys ombord kan være attraktivt for barnefamilier. 

Planer om utvidelse

For øyeblikket vil Liereple kun være en del av sortimentet på flyvninger i Norden, ca. 50% av alle Norwegians flyvninger.

Ramdahl sier det ikke er snakk om hvis, men når, Liereple blir å finne på alle Norwegians flyvninger. 

- Vi fokuserer på Norden akkurat nå, både som en del av vårt tilbud til kundene, men også i stor versjon i taxfree. Det har også vært noe snakk om en dessertcider som kan være veldig aktuell på lengre reiser med Dreamliner, hvor vi serverer dessert til passasjerer i Premium, sier Ramdahl. 

Peder Egge hadde også med to andre varianter av den prisvinnende juicen, en med bringebær og en med blåbær. Og Ramdahl legger ikke skjul på at det kan bli aktuelt med flere varianter i fremtiden. 

Kortreist

Ifølge Norwegian er en av grunnene til at de valgte akkurat Egge Gård i Lier, at det er kortreiste varer. 

- Det har vært en samtale over tid, og det var en ide vi tente veldig fort på og ville få i gang så fort som mulig. 

For omsetningen og produksjonen til Egge gård innebærer samarbeidet en betydelig økning. 

- Det blir selvfølgelig noen flasker i løpet av et år, men det viktigste for oss er at det er en fin måte for folk å smake produktet vårt på. Det er der vi konverterer de fleste fra den vanlige eplemosten til Liereple. Og vi håper det har en positiv effekt med tanke på mennesker som blir interessert i gården og vil komme å se, sier Egge om samarbeidet. 

Egge legger også til at det de siste årene har kommet flere og flere utenlandske turister som vil komme på omvisning med smaking på gården og tror dette vil være med på å forsterke dette enda mer. 

Norwegian vil foreløpig ikke ut med hva flaskene vil koste ombord, men uttalte at det vil være bra og rimelig.

Det lekes også med ideen om en produksjonsfilm om hvordan eplejuicen blir produser på Egge gård, som skal kunne sendes ombord på lengre avganger. 

FORNØYDE KARER: Det var tre blide menn som skålte i Liereple etter lanseringen av sammarbeidet. Fra venstre landbruksminister Jon Georg Dale, kommersiell leder i Norwegian, Thomas Ramdahl, og kommunikajonssjef Peder Egge fra Egge Gård.
 STORT UTVALG: Egge viste frem flere forskjellige typer drikke fra gården i Lier.
 FLERE VARIANTER: Noen av de mange variantene Egge gård har å by på. 
 SMAKSPRØVE: Både Landbruksminister Jon Georg Dale og kommerisell leder i Norwegian likte godt smaksprøvene av Liereple de fikk servert. 
 STRÅLENDE FORNØYD: Peder Egge er strålende fornøyd med avtalen Egge Gård har fått med Norwegian.
Powered by Labrador CMS