
Skal bygge togtunnel for to milliarder i Strømsøåsen
Torsdag fikk Veidekke Entreprenør tildelt kontrakt på 1960 millioner for bygging av den seks kilometer lange togtunnelen gjennom Strømsøåsen.
DRAMMEN: Dermed er ny, dobbeltsporet Vestfoldbane et stort skritt nærmere, melder Bane NOR torsdag kveld.
- Forventet byggestart er i slutten av 2019 og begge dobbeltsporene skal etter planen være klare til bruk ved utgangen av 2024. Da vil kapasiteten mellom Drammen og Tønsberg bli mer enn doblet, og det blir mulig å kjøre to tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg. Dette vil gi de reisende på Vestfoldbanen en bedre og mer effektiv hverdag, sier prosjektdirektør Lars Tangerås.
Veidekke-kontrakten omfatter bygging av seks km dobbeltsporet bergtunnel gjennom Strømsåsen, samt en 1,6 km dagsone i Skoger sør for Drammen. Tunnelen munner ut i Skoger, der det nye dobbeltsporet skal koble seg på eksisterende spor ved jernbanebrua over E18. På den andre siden av Strømsåsen skal bergtunnelen møte en løsmassetunnel under Danvikområdet.
I tillegg er kontakten for grunnarbeider for 13,6 km dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg, inkludert bygging av to bruer, tre tunneler på til sammen 5.3 km og ny Skoppum stasjon cirka 1,3 km sørvest for dagens Skoppum stasjon, tildelt Joint venture Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A fra Italia. Denne kontrakten har en verdi på 3.660 millioner.
Før kontraktene kan undertegnes, er det en ti dagers karensperiode, hvor de øvrige tilbyderne har mulighet til å klage på tildelingen.
Viktig for InterCity
De to dobbeltspor-prosjektene på Vestfoldbanen, utgjør en viktig del av Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, InterCity-utbyggingen på Østlandet.
- Stortinget har gitt Bane NOR i oppdrag å utvikle et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Dette bygger vi for å gi passasjerene flere avganger, kortere reisetid og et mer pålitelig togtilbud. Samtidig vil det styrke regionene utenfor hovedstadsområdet og sørge for en mer klimavennlig vekst, fortetting og utvikling av byene, uttaler Bane NOR i en pressemelding.
LES OGSÅ: Vellykket «Operasjon Påskekulvert» for Bane NORLES OGSÅ: Nå starter de første arbeidene med ny Vestfoldbane
SE VIDEO - Slik bygges ny Vestfoldbane i Drammen: