ØDE: Mange frykter at sentrumsgatene i Drammen blir folketomme som følge av bilrestriksjoner.

Slik gikk det da Oslo stengte bilene ute fra sentrum

Landets største handlegate har 500.000 færre besøkende etter at politikerne fjernet parkeringsplassene i sentrum. FrP og bom-motstanderne er redd det samme vil skje i Drammen.

Publisert Sist oppdatert

OSLO/DRAMMEN: I fjor sommer fjernet det rødgrønne byrådet 350 parkeringsplasser i Oslo sentrum, og ringvirkningene viste seg å være store.

Blant annet opplever butikkene på Karl Johan nedgangstider. I løpet av det siste året har det vært en halv million færre handlende i landets største handlegate. Mange næringsdrivende i Drammen sentrum opplever allerede problemer, og frykter at en bomring vil bety kroken på døra.

«Bilfritt byliv» ble mindre byliv

Fjerningen av parkeringene var en del av Miljøpartiet De Grønnes prestisjeprosjekt «Bilfritt byliv», som skulle gjøre Oslo til en grønnere by. Planen var å få flere til å bruke sykkel eller kollektivtrafikk, men resultatet ble heller at folk flyktet byen.

- Bilfritt byliv-prosjektet handler ikke om klima eller miljø, men om å skape en triveligere og livligere by. Når vi spør folk hva de ønsker mer av for å besøke sentrum oftere, er det ikke flere parkeringsplasser, men flere gågater, sykkelveier, grøntområder, benker og lekeplasser, sier byråd Hanna Marcussen (MDG) til Nettavisen.

Promenaden Management har utstyrt Karl Johan med varmesøkende kameraer for å holde statistikk på antall besøkende, og disse forteller at hver tiende person har forsvunnet fra Norges hovedgate etter at parkeringsplassene forsvant.

- Ikke netthandelens skyld

Carl Erik Krefting er styreleder for Byfolk, interesseforeningen for gårdeiere med eiendommer i Oslo sentrum og til daglig sjef for Søylen Eiendom. Han er en av Oslos største eiendomsinvestorer, med eiendommer både på Karl Johan, Aker Brygge og Grünerøkka. Han mener MDG-prosjektet er hovedgrunnen til at folk har forsvunnet fra Oslo sentrum.

- Det er bare butikkene i kjernen av i Oslo sentrum, altså området rundt Stortinget, som har en slik nedgang. For Norge generelt er varehandelen opp 2,5 prosent så langt i år. Vi kan dokumentere at dette har ingenting med ting som netthandel å gjøre, sier Krefting til avisen.

Krefting syns det er rart at et byråd med Arbeiderpartiet i spissen ikke er mer opptatt av å sikre folks arbeidsplasser.

- Miljøhensyn er selvsagt positivt, men at det faktum at det går ut over butikkomsetning og arbeidsplasser er ikke noe det sittende byrådet bryr seg om, avslutter Krefting.

Innflyttingen stagnerer

I Drammen er det dannet folkeaksjon mot bompenger, og bom-motstanderne er redd det samme vil skje her dersom ikke bomplanene blir stanset. De mener bompenger er en usosial måte å finansiere veiprosjekter på, og ber politikerne tenke på hvordan bommene påvirker livet i sentrum.

Anders Lunde er initiativtakeren bak kjør sakte-aksjonen, og er overbevist om at bommene vil påvirke både sentrumshandel og antall nye innbyggere.

- Antall innflyttere til Drammen falt med 400 personer i året etter at bypakke og bompenger ble løftet frem i lyset i 2016. Befolkningsveksten totalt fra 825 i året i snitt 2012-2015, har falt til bare 350 i 2017. Bommer er sannsynligvis en hovedforklaring, og folk har fortalt meg at de flyttet på grunn av bommer, og at de tenker på å flytte igjen.

I følge SSB (2012) hadde en gjennomsnittshusholdning et forbruk av varer og tjenester på 208 000 kroner, utenom bolig, brensel, strøm og transport. Lunde lurer på hvor politikerne ønsker at innbyggerne skal bruke disse pengene.

- På toppen av dette har jo et fall i antall parkeringsplasser i sentrum og en kraftig økning i prisene på parkering bidratt til at folk heller velger kjøpesentrene. Liunger vil handle på Liertoppen, eikerværingene vil velge Buskerud Storesenter. Vi har allerede fått en liten forsmak på handelsfiendtlig parkeringspolitikk i sentrum, avslutter han.

- Dramatisk for sentrum

Også gruppeleder i Buskerud FrP, Lavrans Kierulf, er bekymret for hva som skjer med sentrum dersom bommene får se dagens lys. Til DRM24 sier han at det kan gå riktig galt.

- Dersom Buskerudbyen gjennomføres vil det være dramatisk for sentrumshandelen og øvrig aktivitet i sentrum. Erfaringene fra Oslo føyer seg bare inn i rekken av eksempler på hvor galt det kan gå, sier Kierulf.

LES OGSÅ: MDG om bomopprøret: - Fattige folk kjører ikke bil

IMOT BOM: Innbyggerne i Drammen kjørte sakte for å vise at de var imot Buskerudbypakke2 mandag. (FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24)
UENIGE: Det er ikke første gang Lavrans Kierulf (t.v) er uenig med MDG. Her illustrert ved Drammens Ståle Sørensen.
Powered by Labrador CMS