
Spanske Seat gjør comeback i Norge - på Gulskogen
Noe så uvanlig som et bilmerke uten forhandler gjør at Seat går nye veier. Nå blir bilene presentert på kjøpesenter.
DRAMMEN: Spanske Seat gjør nå comeback etter noen års fravær fra det norske markedet. Det gjør importøren, Møller Mobility Group, med rent nettsalg av bilene, og med noen få sentrale showroom der kunder også kan få hjelp med prøvekjøring og gjennomføring av bilkjøå.
Akkurat nå handler det mest om å gjøre bilmerket Seat og de forskjellige modellene kjent for bilkjøperne. Et viktig verktøy her er presentasjon av bilene på kjøpesentere med stor trafikk, og de nærmeste tre ukene kan kunder på Gulskogen senter ta den lekre SUV-modellen Seat Ateca i nærmere øyesyn.
- Bil til prøvekjøring finnes også på senteret så lenge standen er betjent, forteller Alexander Dahl, Sales advisor som til daglig er knyttet til merkets showroom på Ulven i Oslo.
LES OGSÅ: Banebrytende bilkonsept lansert hos Gulskogen
Nett- og showroom-salg
I tillegg til Oslo, finnes det showroom også i Bergen og Trondheim. Alle disse er betjent, slik at kunder som føler seg usikre på å bestille bil direkte på nett kan få hjelp.
Seat startet opp igjen i Norge 20. april i år, og er altså noe så uvanlig som et bilmerke uten forhandlere. Alt salg foregår på nettet, eller med hjelp via showroom eller servicepunkter.
Og service kan Seatkjøpere få ved Møller-gruppens egne servicepunkter over hele landet - til å begynne med gjelder dette et tjuetall merkeverksteder.
- Disse samarbeidspartnerne vil også kunne stå for utlevering av bilder, der dette ikke passer fra showroom, sier Alexander Dahl videre.
Dropper prisene
-Det vi ønsker å levere, er en ny og enklere måte å selge bil på. Ved å kutte ut mange mellomledd har vi også vært i stand til å levere bilene våre til ekstra gunstige priser.
- Samtidig har vi eliminert de endeløse listene over tilleggsutstyr som mange opererer med. Våre modeller er ferdig utstyrt på noen få valgbare nivåer. Her vil man ikke oppleve at prisen plutselig er 150.000 – 200.000 kroner høyere etter at man har krysset av for det man «må ha».
Ateca som nå stilles ut på Gulskogen er en FR-versjon, som er svært godt utstyrt. Det innebærer for eksempel at elementer som alcantara seter, metallic lakk og vinterhjul er inkludert i prisen, sammen med alt utstyr som er typisk riktig under norske forhold – varmeseter, forvarmesystem mm.
Vil man ha enda mer, finnes en Ateca FR+, og klarer man seg med litt mindre er valget en Ateca Style.
Kort leveringstid
I alle disse versjonene er motoren 1,4 bensin med 150 hk, og firehjulsdrift er standard. Med 6-trinns DSG automatgirkasse starter prisen for den utstilte Ateca FR på 455.000 kroner. Både denne og FR+ kan også leveres med bensinmotor med 190 hk for den som vil ha mer krefter, sier Dahl, som legger til at leveringstiden er kort – fra 6 virkedager ved showroom i Oslo.
I tillegg til Ateca, kan Seat by på småbilen Ibiza, mer sportslige og større Leon i flere versjoner, Arona – som er en mindre SUV-modell enn Ateca – og Tarraco, en stor SUV for 5 eller 7 seter som kommer til Norge over nyttår.
Seat tenker også nytt på bilhold.
- Leaser man eksempelvis en Ibiza, kan man i tillegg via en bildelingstjeneste låne en større bil kostnadsfritt inntil 10 ganger i året. Så er også hytteturene dekket, understreker Alexander Dahl.
- Hva er ambisjonene på det norske markedet på kort sikt?
- Da vi startet siktet vi ikke høyere enn 500 biler i løpet av 2018. Nå handler det meste om å få budskapet ut til kundegruppene vi gjerne vil få kontakt med, slutter Alexander Dahl.
